Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Ceramah 3

Khamis, Disember 16, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:03 PG
Penceramah : Dr Zukifli Muhammad al-Bakry

Ringkasan Ceramah:

Ada empat perkara kebaikan yang di bincangkan:
1) Salam
2) Memberi orang makan
3) Sambung silaturrahim
4) Solat malam

ok kita pergi satu persatu... mulakan dengan salam... salam adalah sesuatu yang sangat hebat... lain dengan selamat pagi... yang hanya untuk waktu tertentu... memberi salam adalah satu perkara sunat yang lebih afdal daripada wajib iaitu menjawab salam... sesungguhnya memberi lebih mulia daripada menerima salam.... semoga kita sama2 mengamalkan salam ini setiap kali bertemu sesama muslim....salam diutus... memanjat doa... menyambung hubungan...

ada beberapa cerita yang dikongsi bersama mengenai kehebatan salam ni... satu hari Rasulullah s.a.w pergi berjumpa wanita-wanita ansar... Rasulullah s.a.w memberi salam sehingga tiga kali barulah salamnya dijawab serentak oleh wanita-wanita ansar dalam rumah tersebut... Rasulullah s.a.w bertanya kenapa tidak menjawab salam baginda yang pertama dan yang kedua... wanita-wanita ansar itu menjawab... supaya nabi mendoakan kesejahteraan mereka beberapa kali kerana salam itu adalah doa.... Rasulullah s.a.w pernah berkata wanita yang paling bijak adalah wanita ansar....

kisah kedua ialah kisah Imam Syafie yang dihadapkan kemuka pengadilan atas kesalahan yang tidak dilakukannya di depan amirul mukminin Khalifah Harun al-Rasyid... Iman Syafie terlebih dahulu memberi salam kepada Harun al-Rasyid... maka amirul mukminin tersebut menjawab salam... lepas tu Iman Syafie cakap... Alhamdulillah aku diberi ketenangan... Harun al-Rasyid tanya kenapa? Iman Syafie jawab... sebab amirul mukminin dah jawab salam aku... mendoakan kesejahteraan aku...akhirnya Iman Syafie terlepas dari hukuman itu dan dilantik menjadi antara orang penting dalam negara kerana kebijaksanaannya...

kisah terakhir mengenai salam... Hassan cucu baginda Rasulullah s.a.w bergaduh dengan adik tirinya... langsung tidak bercakap... menghampiri hari ketiga adik tirinya menemui Hassan berkata... Ibumu sungguh mulia... Fatimah Az-zahra puteri kesayangan baginda... jauh jika mahu dibandingkan dengan ibuku... jadi tidak mahu jadi lebih mulia daripada kamu dengan memberi salam kepada kamu dahulu... biarlah kamu yang lebih mulia memberi salam kepadaku dahulu... akhirnya Hassan memeluk adik tirinya dan mereka salam bermaafan....

Petanda haji mabrur ada dua... lepas balik haji... pertama dia selalu bagi salam... kedua dia suka beri orang makan... orang yang suka beri makan orang lain Malaikat akan mendoakannya dan beristighfar ke atasnya... dan orang yang menerima makanan darinya juga akan mendoakannya... mari kita kongsi 1 lagi kisah... mengenai seorang lelaki kaya yang dermawan... kat tepi rumah dia... dia letak satu balang yang diisi susu unta dan sebekas roti... jadi sapa2 yang nak makan boleh makan makanan yang dia sediakan tu... sentiasa ada... suatu hari dia pergi berburu... jauh mengambil masa 1-2 perjalanan pergi.... ketika berburu... dia terjerlus dan termasuk dalam gua... kawan2nya cuba panggil namanya tapi tiada sahutan.. rakan2nya tanda kawasan dia terjerlus dan pergi mendapatkan bantuan... lebih kurang 3 hari lepas kejadian... bantuan sampai dan usaha mencari dimulakan... pada hemat orang biasa mungkin hanya mayat lelaki tersebut ditemui... tapi yang ditemui ialah lelaki tersebut yang masih hidup dan sihat... bila ditanya dia maka apa dalam gua duduk sorang2? dia kata setiap kali bangun pagi... dia disediakan dengan sebalang susu dan roti... itulah hikmah orang yang suka memberi orang lain makan...

seterusnya bab silaturrahim... orang kita ni hanya kerana tanah sekangkang kera pun boleh bergaduh... orang yang Allah akan panjangkan umurnya dan murahkan rezekinya ialah orang yang mengeratkan silaturrahim... rumah orang yang selalu memiliki tetamu akan mendapat berkat...

solat malam pula... bukan bermaksud solat isyak.. tapi yang dimaksudkan ialah solat di tengah malam dimasa orang lain enak lena diulit mimpi... solat tahjud... qiamullai... diwaktu malam dia berkhalwat dengan Allah... memohon doa... mengadu nasib... memperkukuhkan ikatannya dengan yang Maha Kuasa... ada satu kisah... tapi saya tak berapa ingat raja rom rasanya.. tanya apa kelebihan tentera islam... kelebihannya ialah diwaktu malam mereka seperti abid/paderi tekun beribadat kepada Tuhan, manakala diwaktu siang mereka adalah seperti panglima yang berani... maka raja tersebut berkata... kalau macam tu kita pasti akan kalah... betapa kuatnya hubungan dengan Tuhan... itulah yang menggerunkan musuh islam... terlalu banyak sebernarnya kelebihan solat malam... untuk dibincangkan salah satunya muka akan bercahaya.... hati akan tenang....

Inilah 4 perkara yang di bincangkan... perkara 1 hingga 3 menunjukkan hubungan manusia dengan manusia... manakala yang ke 4 menunjukkan hubungan manusia dengan Allah... segalanya perlu dijaga sebaik mungkin... InsyaAllah...

P/s: Maaf kalau ada salah silap... kerana penulisan ini 90% hanya sekadar apa yang diingat (malas nak salin panjang2)... harap tolong tegur kalau ada yang salah tu...
Komen: