Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Ceramah 2

Rabu, Disember 15, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 1:10 PG
Penceramah : YB Ustaz Taib Azamuddin

Ringkasan Ceramah:

Ceramah ini berdasarkan kitab Fiqh Keutamaan. Kita perlu menggunakan akhirat untuk memimpin dunia... Masukkan nilai akhirat dalam kehidupan kita... maksudnya... jangan asingkan dunia dengan akhirat... contohnya duit RM50 dari hasil jualan kuih dan duit RM50 dari hasil riba... dari nilai dunia kedua-duanya sama... bernilai RM50... tapi nilai akhiratnya sangat berbeza... hasil jualan kuih tu duit Halal... tapi duit riba tu Haram... bila kita melihat dunia dari sudut dunia semata-mata.. kita tak akan dapat apa2 untuk akhirat nanti... sedangkan dunia ini hanya sementara dan akhirat itu selamanya... bila kita masukkan akhirat dalam kehidupan kita.... kita akan buat benda baik.. sebab kita nak ganjaran yang baik di akhirat... sesungguhnya... segala apa yang ditetapkan Allah itu pasti ada hikmahnya... contoh lain ialah... tempat ambik wuduk... kekadang direka hanya untuk nampak cantik dalam seni reka.. tapi tidak mengira faktor ergonomik... iaitu tidak mengambil kira keselesaan pengguna.... jangan kerana nak cantik... keselesaan penggunan untuk beribadat pun susah....
mmm... ada sikit penambahan... pasal ubah nasib... kita perlu ubah diri kita dari dalam... bukan ubah faktor luaran semata-mata...

seterusnya ustaz membincangkan tentang perumpamaan menjala dilaut dalam dengan menggunakan pukat pantai... kita manusia ada kelebihan tersendiri.. kita bukan hebat dalam segala bidang... kita mungkin hebat dalam bidang A... tapi kita mungkin tak tahu apa yang ada dalam bidang B ... bila orang tanya kita tentang bidang b terus terang sajalah kita tak tahu... serah pada yang pakar dalam bidang b... jangan buat-buat tahu pula kerana takut nak mengaku tak tahu... nak cakap tak tahu takut orang kata bodoh... tapi kalau kita jawab juga apa yang kita tak tahu tu... nanti jawapan kita akan menampakkan juga yang kita ni kita tak tahu sebab kita mungkin memberikan jawapan bodoh... itulah maksud perumpamaan tu... dah kita ada pukat pantai jer... menjala la kat pandai... jangan cuba menjala di laut dalam... satu lagi... kalau tahu sikit2 jer satu2 ilmu tu... jangan berlagak pandai... ulas merapu meraban... kita duk atas permukaan laut dalam tu jer.. tapi tak menyelam mengetahui segala isi laut dalam tu... kata orang kelantan jangan dok oyak kok sey dey kalu tak tahu... maksunya jangan main taram jer...nak tahu juga... gunalah peralatan menyelam... belajar menyelam... baru boleh selam...dan kongsikan pengalaman menyelam...

satu lagi pasal jangan mempersulitkan hal yang dipermudahkan syariat... contohnya secara afdal ambik wuduk dari hujung jari ke siku... tapi kekadang kalau paip tinggi yang nak ambik wuduk tu rendah... kalau buat macam tu kan nanti basah seluruh badan... ada lagi contoh lain... kalau akikah kambing... afdalnya hanya memotong dibahagian sendi sahaja... tapi kalau akikah guna lembu,... takkan tak potong tulang lembu? panjang sangat nak di masak... ikut logik la... pasal sejadah... tongkat masa khutbah pun ada yang nak dipertikaikan... padahal semua tu bukanlah keutamaan... sampai kekadang orang nampak macam islam tu susah... daripada duk bergaduh benda remeh... lebih baik ajak orang datang masjid....

P/s: Ringkasan ni mungkin ada tokok tambah dari saya dan mungkin juga tidak lengkap atau tidak mencapai maksud sebenar... salah silap harap tegur saya...
Komen: