Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Kejuruteraan: Adakah ilmu bermanfaat?

Sabtu, Disember 04, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 2:26 PG
Kalau anda orang sains... pastinya anda pelik kenapa diajukan soalan ini...
sudah tentunya bagi orang sains... percaya... ilmu kejuruteraan pastinya ilmu yang bermanfaat... kalau tak macam mana manusia nak berteknologi... nak maju... saya mohon... janganlah keduniaan sangat... kita hidup barang sekejap... kalau sekadar ilmu tu manfaat di dunia... dan tak mampu memberi kita manfaat di akhirat apa gunanya... akhirat itu tiada penghujungnya... sebelum saya mengomel lebih panjang lagi... terdahulu saya tampilkan ciri-ciri ilmu itu dikatakan bermanfaat...
1. Membawa kita semakin dekat kepada Allah
2. Mengetahui kelemahan diri
3. Mencintai akhirat
4. Membenci dunia

saya akan ulas berdasarkan ilmu yang saya ada iaitu kejuruteraan mekanikal... sebenarnya semua ni kait mengait... bila kita tahu kehebatan Allah kita akan tahu kelemahan diri sebagai hamba... jadi kita akan mencintai akhirat menemui yang kekal dan membenci dunia yang sementara.... say bawakan beberapa contoh di sini...

lihat saja semut berjalan... pastinya mereka berjalan melalui jarak terpendek...atau dikenali sebagai sesaran ke tempat yang dituju.... saya ada belajar dalam kaedah matematik untuk memcari rumus pergerakan ini... untuk mendapatkan perjalanan terpendek semut menaiki pokok.... begitu panjang pengiraan untuk membuat rumusnya sehingga memeningkan kepala saya sendiri... sedangkan semut yang tak punya akal tu berjalan dengan senangnya... bijaknya ciptaan Allah....

ok.. kalau kita lihat pula mengenai bahan... setiap bahan mempunyai pelbagai ragam... keadaan berbeza pada suhu berbeza... pada tekanan berbeza... daya berbeza... kadar berbeza...dengan sejarah lampau yang berbeza... tak termampu untuk manusia mengkaji semuanya... terlalu banyak untuk dikaji... manusia hanya mampu mengkaji yang penting sahaja... begitu unik dan indahnya ciptaan Allah

kita pergi pula ke bidang robotik... sekarang ada kucing mainan kan yang robot tu? sama ker dengan kucing yang Allah cipta? pastinya jauh berbeza kan? itulah buktinya ilmu manusia tak mampu menandingi ilmu Allah... ilmu yang ada tu pun Allah yang bagi... kalau Allah tak bagi... tak dak langsung... jadi adakah ilmu ini semua mampu mendekatkan kita kepada Allah... jawapanya ya... pastinya mampu... bila kita tahu....sifat Allah... kita tahu kekuasaan Allah... kita pasti akan meyakiniNya... dan mengakui Allah sebagai tuhan... sekaligus mentauhidkannya... pastinya ini akan mendekatkan kita kepada Allah... bukti kucing robot itu... sudah pasti membuktikan kelemahan manusia dalam menreka makhluk seperti yang di cipta Allah....

tak percaya lagi kelemahan manusia? baik lah... kita bicara lagi mengenai kereta... kereta yang manusia cipta... saya mahu tanya...Ada kereta mampu bertahan 50-60 tahun tanpa ada kerosakan besar? kereta ni paling tahan pun 20-30 tahun... tu pun dah nak go dah... manusia pada usia tu baru mencapai peringkat dewasa...lepas tu pulak... komponen2 kat kereta ada tempoh dia... cycle maksimum dia... kerana ia mungkin mengalami kegagalan lesu... jadi perlu diganti bagi mengelakkan kecelakaan... kalau manusia ni... selagi kita jaga elok tubuh badan kita dan Allah tak bagi penyakit... Alhamndulillah lah.. sihat wal'afiat...itulah beza ciptaan Allah dan rekaan manusia... mahu apa lagi sebagai bukti kelemahan diri kita sebagai hamba...kaji apa pun yang hamba punya.... semua hampeh...

bila kita reka sesuatu kan... setiap komponen... setiap sistem pasti ada faktor keselamatan... tak kira benda tu statik ataupun berulang (cyclic)... itulah bukti dunia ini tak kekal...untuk apa kita cintakan benda yang tak kekal? lebih baik kita cintakan yang kekal iaitu akhirat... lagipun... kat akhirat... kita boleh jumpa Yang Maha Kuasa.... kalau kita masuk syurga la.... jadi merebut-rebutlah kita mencintai akhirat dan membenci dunia....

kalau benci dunia... buat apa kita duk sibuk reka teknologi hebat di dunia? izikan saya menjawab persoalan ini... dunia adalah jambatan ke akhirat... didunia tempat kita menanam... hasilnya kita kutip di akhirat... dengan terrekanya teknologi hebat... kita mampu membantu ramai orang... itu mampu meningkatkan saham kita di akhirat... jadi wahai jurutera sekalian... manfaatkanlah ilmu sebaiknya... jangan hanya pentingkan dunia semata... sibuk mengejar duit dan gelaran... sehingga lupa tanggungjawab kita untuk membantu masyarakat...dan paling penting jangan lupakan manfaat ilmu itu yang paling penting iaitu mendekatkan diri kita kepada Allah....
Komen: