Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Ceramah 1

Rabu, Disember 15, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:33 PG
Penceramah : Ustaz Long Kechik (UNITEN)

Ringkasan Ceramah :

"Ilmu seperti air tidak bertakung di tempat tinggi. Air hanya bertakung di tempat yang rendah"
--> orang yang meninggi diri tak akan dapat ilmu... hanya orang yang merendahkan hatinya dapat menimba ilmu...

Fungsi masjid:
1) Pusat Dakwah
2) Pusat Ilmu
3) Pusat Ibadah
4) Pusat Hikmah

Ceramah ini banyak berkisar tentang dakwah... setiap yang mengaku islam wajib berdakwah... bukan setakat mengabdikan diri kepada Allah... Ummat Muhammad a.s ialah ummat yang terbaik kena perlu menyambung tugas rasul iaitu berdakwah... ummat rasul lain tak perlu berdakwah... sebab dakwah ni hanya tugas rasul...

Perbezaan antara rasul biasa dan rasul terakhir
1) Rasul biasa diturunkan untuk kaum tertentu
--> Rasul terakhir untuk semua ummat manusia
2) Rasul biasa berdakwah pada kawasan tertentu
--> Rasul terakhir berdakwah untuk seluruh alam
3) Rasul biasa bertugas sehingga baginda wafat sahaja
--> Rasul terakhir wajib bertugas sehingga kiamat

Jadi setelah wafat, siapa yang nak sambung tugas Rasulullah s.a.w kalau bukan ummat islam... dengan dakwahlah islam tersebar ke serata dunia... kerana dakwah juga kita sekarang mengecapi nikmat islam...kita sebagai ummat islam ada 2 tugas iaitu berdakwah dan mengabdikan diri kepada Allah... dakwah bukan tugas badan-badan tertentu sahaja tapi tugas seluruh ummat islam... islam kini kian lemah sebab kita sekarang lebih menumpukan perhatian kepada mengabdikan diri kepada Allah tanpa mempedulikan tugas dakwah...

Ada satu kisah... Ali r.a bertemu Rasulullah s.a.w dalam gua... Ali r.a melihat Nabi menangis mengenangkan ummat akhir zaman... Ali bertanya kenapa?... Nabi suruh Ali tengok ke satu sudut... Ali nampak seekor merak cantik tapi makan bangkai busuk... Ali tanya apa maksudnya... Nabi jawab... begitulah ummat akhir zaman... nampak hebat... pakai baju cantik.. duduk rumah mewah... ada kenderaan besar... tapi dalam hati teruk... kotor... busuk... lupa tuhan... hanya lebih pada dunia semata2... Nabi suruh pulak Ali melihat ke sudut lain... dan Nabi kata bunuh apa yang dilihat... Ali melihat seorang yang sangat tekun beribadat... Ali bertanya kepada Nabi... kenapa? Nabi kata dia hanya tekun beribadat tanpa mempedulikan kaumnya yang lain...macam dia sorang jer nak masuk syurga...

pesanan dari ustaz... kita ni ummat islam selalu suka bergaduh... pasal politik pun berpecah.. pasal benda remeh pun gaduh... bertekak antara satu sama lain... antara mazhab berbeza... saling menyalahkan ... macam mana nak bersatu... anggaplah mazhab itu umpama uniform tentera... tentera kan ada macam2 uniform... yang udara lain dari yang laut... tapi mempunyai tujuan yang sama untuk menjaga keamanan negara... uniform tidak perlu dipertikaikan... hormatilah mazhab lain...marilah kita bersatu...

p/s: Kalau ada apa2 salah harap perbetulkan... sebab saya ingat2 lupa masa menulis ni...
Komen: