Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Makna sebenar

Ahad, Oktober 23, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:42 PG
ramai orang mahu menjadi cantik, bijak, berjaya, kuat dan kaya... tapi tahukan makna sebenar perkataan ini? ia bukan sekadar dilihat dari luaran... tapi teliti yang tersirat didalamnya..

Cantik - elok budi pekerti
Sehodoh mana pun orang tu... kalau budi pekerti dia baik... pasti ramai orang akan mendekatinya... sehingga manusia tak nampak kecacatannya dek terpana dengan keindahan budi perkertinya... cuba kalau orang yang cantik menawan tidak berbudi pekerti mulia... pasti manusia akan menjauhinya... dan kecantikannya terkabur dek kerana buruknya akhlak dia...

Bijak - mengingati mati
Bila mengingati mati... kita akan berusaha untuk kehidupan setelah mati... iaitu kehidupan yang kekal buat selamanya... pastinya orang yang bijak akan mengejar kejayaan yang kekal abadi bukan kejayaan dan kesenangan yang sementara... kerana yang sementara itu akan hilang akhirnya... orang yang bijak akan menggunakan kehidupan ini sebaiknya untuk mengejar kejayaan di akhirat nanti... bijakkah kita jika sibuk mengejar dunia sehingga melupakan Allah??

Berjaya - menghargai masa
Orang yang berjaya adalah orang yang menggunakan setiap detik yang mereka ada dengan sebaiknya. Orang yang tak tahu menghargai masa tak mungkin akan berjaya kerana mereka pasti akan mensiakan masa yang mereka ada untuk perkara-perkara yang tidak berfaedah. Masa itu Emas... hakikatnya masa lebih tinggi nilainya berbanding emas... kerana masa yang sudah berlalu tak mungkin berulang kembali... kerana itu... Allah telah berfirman... Demi masa sesungguhnya manusia kerugian (manusia yang tak tahu menghargai masa)...

Kuat - mampu melawan amarah sendiri
kalau hanya fizikal anda kuat... ada tak ada la kuat mana... kerana untuk berlawan dengan manusia... tak ada la sesusah berlawan dengan amarah sendiri dan berlawan dengan nafsu sendiri... lawan lah amarah kita dengan beristighfar dan mengambil wuduk...

Kaya - suka menderma
kalau menderma sepatutnya jadi semakin miskin la... duit makin sikit... tapi hakikatnya orang yang menderma mungkin jadi semakin miskin di dunia... tapi pasti jadi semakin kaya di akhirat... apa nak kisah miskin di dunia yang sementara... asalkan kaya di akhirat yang kekal selamanya... derma itu sebenarnya pelaburan jangka panjang... asyik melabur untuk masa depan... melaburlah sekali untuk kehidupan lepas mati...

Baik hati - memaafkan orang lain
orang yang baik hati akan menyelamatkan orang lain masuk neraka... jadi dia akan memaafkan kesalahan orang pada dia... supaya orang lain tu dimaafkan Allah... orang yang baik hati juga pasti akan mendoakan kebaikan untuk orang lain... bukan sekadar doa untuk dirinya sahaja...

Sesiapa sahaja mampu menjadi apa yang mereka nak jadi... tapi bergantung kepada diri sendiri nak ker tidak?
Komen: 
0 comments

Rezeki oh rezeki

Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:02 PG
kali ni aku nak bicara tentang rezeki... tapi lebih kepada duit la... tak tau nak bagi tajuk apa... pernah anda rasa cepatnya duit aku mengalir... macam air jer...huhu... mula2 aku nak kongsi pengalaman aku dulu... masa kat matrik... satu semester aku guna 1000 jer.. agak2 dalam 200 la aku belanja sebulan... mungkin sebab kehidupan kat situ murah...makanan pun murah... keluar bandar pun beberapa kali jer... walaupun selalu juga balik... kira ok la... dengan 200 sebulan tu tak ada la aku kena ikat perut... masa ambik degree pula... aku peruntukkan belanja dalam 1500 satu semester... tak termasuk yuran kolej... kira dalam 300 sebulan... belanja kekadang tak cukup juga.. tapi boleh la... tak rasa la kering sangat... sebab aku pun selalu keluar... benda aku nak dan perlu semua dapat la... bila aku sambung master... aku bajet dalam 500 sebulan... tengah hari makan kat fakulti... malam makan kat rumah... 500 tu termasuk semua perbelanjaan... dari kenderaan (Motor) sehinggalah tempat tinggal serta tiket balik... tu pun aku rasa lebih lagi duit... tapi bila dah kerja aku up kan sikit belanjawan... jadi 800 sebulan (tak termasuk ansuran kereta dan tiket balik kampung)... tapi asyik rasa tak cukup jer duit ni... entah apa yang aku beli aku tak tau... mungkin la harga bilik pun agak mahal sebab sewa sorang... pelik juga agak... patut duit ni lebih walaupun makanan kat sini agak mahal... tapi selalu jer tak cukup... sehari dua lepas gaji masuk... aku rasa macam dah sikit duit bayar itu ini... poket macamn dah kering... puas nak tunggu gaji masuk balik bulan depan... rezeki aku tak berkat ker?

aku cuba fikir balik... erm... masa aku kerja... aku cuba sebaik mungkin tak guna peralatan kerja untuk perkara peribadi... takut termakan duit haram... masa aku ambik master kalau ikutkan patut tak berkat lagi la duit aku.. patut aku baca jurnal... tapi aku main internet... haha... tapi kenapa masa master aku tak perlu fikir pasal duit tak cukup? ada sesuatu tersembunyi disitu... aku imbau balik kenangan aku belajar.. dalam 24 tahun aku hidup.. masa aku buat master paling aku jaga solat pada waktunya... mungkin ini kunci keberkatan rezeki... bila dah kerja ni... tengah hari tidur dulu... bangun tu baru solat... sebab tu rezeki tak berkat kut... lepas ni kena tepati temu janji dengan Allah...

aku nak kongsi kisah rezeki pelajar2 aku... aku dengar kisah mereka dari kawan aku... ada juga aku tanya pelajar aku sendiri... kebanyakkan mereka tak nak pinjam ptptn... kata mereka biar susah dahulu asal senang kemudian... mereka takut nanti tak mampu nak bayar... mereka guna dulu duit ibubapa mereka dan duit mereka bekerja lepas spm dulu... pendapatan ibubapa mereka bukan la besar... jadi berapa sangatlah yang ibubapa mereka mampu bagi...kalau ada yang pinjam ptptn tu... bukan mereka guna untuk diri mereka sendiri juga... mereka bagi duit tu kat keluarga mereka...  tau apa yang mereka makan? roti dan maggi menjadi makanan asasi mereka... tu kalau makan... kalau yang tak makan pun ada... maggi bukan diorang makan sebungkus sekali makan... sebungkus mereka bahagi 6 orang... kira sendirilah berapa urat yang mereka dapat...

aku dulu masa belajar pernah juga makan roti dan maggi... tapi bukan disebabkan kesuntukan wang... tapi aku makan roti sebab kesuntukan masa... nak cepat... aku makan maggi pula sebab itu memang makanan kegemaran aku... macam mana mereka nak belajar dengan baik kalau perut lapar... mungkin ini mengajar aku erti rasa bersyukur dengan apa yang aku ada... nak bantu sponsor mereka makan pun aku tak mampu... demi untuk menuntut ilmu... mereka sanggup berlapar perut... aku sendiri nampak.. masa awal2 aku ajar... diorang agak berisi... sekarang ni dah semakin kurus... aku betul2 patut bersyukur dengan rezeki yang aku dapat... jauh lebih banyak jika dibandingkan dengan mereka... Alhamdulillah... semoga Allah juga memurahkan rezeki untuk mereka....
Komen: 
0 comments

Warkah buat pelajar ku

Jumaat, Oktober 07, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:32 PTG
Buat pelajarku...
Saya nak awak tahu satu perkara... saya dah buat satu benda besar dalam hidup saya untuk awak semua...  saya dah gadaikan impian saya untuk bantu korang menggapai impian korang... impian saya itu adalah perkara terpenting dalam hidup saya... saya tahu... korang tak tahu betapa susahnya saya nak genggam impian tu...  dan akhirnya saya terpaksa lepaskannya...  gadaikannya... mungkin saya dapat tebus balik impian saya mungkin juga tidak... hanya waktu yang menentukannya...untuk saya genggam impian saya tu... saya balik 2 minggu jer lepas habis belajar dan terus mengejar impian saya... demi impian saya... saya sanggup bermalam di atas bas 2 malam berturut2 sampai deman... sebab saya memang sanggup lakukan apa saja demi impian saya...

saya tak nak apa yang saya gadaikan itu membuahkan hasil yang sia2 sahaja... sering saya tertanya pada diri saya... adakah berbaloi pengorbanan ku ini... hati saya menjawab... tanggungjawab lebih penting daripada impian sendiri... impian lebih seratus orang lebih penting dari impian seorang insan seperi saya... rela dalam paksa... impian saya digadaikan... walaupun begitu terasa sakit ini melihat orang lain terus mengejar impian mereka...

pesan saya untuk korang...saya mohon pada korang... tolong jangan sia2kan pengorbanan saya ini... korang belajar la bersungguh2 untuk mencapai impian korang... InsyaAllah saya akan bantu sedaya saya... saya doakan kejayaan korang...  saya nak jadi pendidik terbaik untuk korang... saya cuba untuk langsung tidak mengambil hati dengan korang... saya sayang korang macam adik2 saya... saya anggap korang macam adik2 saya... walaupun saya tak pernah ada adik....

nasihat saya buat korang... melalui pengalaman saya ialah... jangan sia-siakan ruang dan peluang yang korang ada... jangan menipu orang... hormati guru...kerana keberkatan ilmu itu sangat penting... tepati masa... pesan saya buat korang ilmu itu sangat penting dan sangat bernilai... jauh lebih bernilai dari wang ringgit... pangkat atau harta benda... isilah dada korang dengan ilmu... kerana ilmu itu pasti menerangi hidup korang... kongsilah ilmu yang korang ada... kerana ilmu tak mungkin berkurang jika dikongsi malah makin bertambah... hargailah ilmu yang korang ada... kerana ia tak ternilai harganya...

saya mohon maaf kalau saya marah korang kalau korang tak tepati masa... sebab saya memang tak suka pada orang yang tak reti nak menghormati masa orang lain... marah saya cuma sebagai kakak... saya nak tengok adik2 saya berjaya... dunia dan akhirat... saya juga memohon maaf jika teguran saya dan gurauan saya mengguris hati korang... sungguh saya tak sengaja... saya juga memohon maaf kerana saya tak pandai nak mengajar korang... saya tak biasa mengajar orang beramai2... saya pun tak pernah belajar cara nak mengajar... dulu masa belajar pun.. kalau saya ajar pun kawan2 saya... paling banyak 5 orang... lagipun saya tak mahir tentang apa yang saya ajar... yang saya hanya mampu kongsi adalah apa yang saya tahu sahaja...mohon maaf atas kekurangan diri ini.....

yang ikhlas,
ixora_skru

(andai berani saya postkan surat ini di facebook untuk tatapan pelajar saya kan bagus...)
Komen: 
0 comments

Lelaki Vs Perempuan

Ahad, Oktober 02, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:15 PG
maaf sebab aku yang perasan sibuk ni tak sempat nak post entri kat blog ni sebab perasan sibuk... haha..banyak sebenarnya aku nak tulis... tapi tak sempat sebab aku perasan sibuk... ni aku nak buat ulasan dari buku yang aku dah baca walaupun aku perasan sibuk... buku bertajuk... man don't listen, and woman can't read maps... bila baca buku ni aku bukan lebih mengenali lelaki macam perempuan biasa rasa... aku rasa aku lebih mengenali perempuan dan faham bagaimana kawan2 aku berfikir kerana majoriti kawan2 aku adalah perempuan... tahu kenapa? sebab aku mempunyai otak lelaki yang terperangkap dalam badan seorang perempuan.... sebab aku buat ujian dalam buku tu... keputusannya ... otak aku betul2 maskulin.. dia tulis ada kebaranagkalian untuk jadi lesbian...haha..kalau aku tak ada agama mungkin... Alhamdulillah atas kurnia agama Islam kepada aku... makin aku membesar dan mengenal Islam.. pemikiran aku makin jadi feminine la sikit...haha... walaupun dalam ujian tu otak aku masih maskulin...

ahhh...  bukan aku nak cerita pasal otak aku... aku nak cerita pasal buku yang aku baca...walaupun dalam bukut diterapkan pasal teori bodoh manusia berasal dari monyet tu... tapi ada benda yang aku boleh ambil dari situ... ada kehebatan islam yang tertonjol disitu... kita lihat pada burung... si ayah pergi mencari makanan... si ibu menjaga sarang dan anak2... begitu juga lelaki dalam islam ditugaskan mencari rezeki... si ibu pula menjaga anak2... dan keperluan si suami....dari haiwan kita belajar...

lagipun buku ini ditulis berdasarkan kajian... lelaki dibina dengan spatial ability yang tinggi, dan ciri2 seorang pemburu yang baik... ciri-ciri ini dibina dalam diri seorang lelaki mampu menjadikan lelaki seorang yang berjaya dalam kerjaya... otak perempuan pula dibina dengan mampu membuat benda yang tak mampu dibuat lelaki... mampu mengesan bahaya bahaya dipersekitaran ... sebab itu perempuan sesuai untuk duduk dirumah dan menjaga anak... segala yang Allah ciptakan ini memang sesuai dengan tanggungjawab suami dan isteri yang Allah ajarkan dalam Islam... Dia pencipta kita... Dia tahu yang terbaik untuk kita...

dalan buku tu... ada tulis perempuan yang berumur  dalam lingkungan 40 mepunyai seks driven yang tinggi... begitu juga dengan lelaki yang berumur dalam lingkungan 25 tahun... sebab tu mak datin yang berumur dalam lingkungan 40 suka cari anak ikan...INI BUDAYA SALAH...JANGAN TIRU (maaf lucah sikit)... apa yang aku terfikir disini... isteri Rasulullah s.a.w berkahwin dengan Rasulullah s.a.w pada usia ini... sesuailah umur keduanya... walaupun mungkin pada pandangan masyarakat sekarang 40 tu dia anggap tu dan tak sesuai untuk mengandung... kalau mengandung kononnya dapat anak yang cacat atau bodoh... saya dilahirkan ketika mak saya berumur 43 tahun... tak bodoh dan cacat pun... segalanya ketentuan Allah...Isteri Rasulullah pun lahirkan 7 anak bersama Rasulullah... solehah dan bijak lagi macam Fatimah... jangan salah anggap kenyataan saya ini... saya tulis berdasarkan pemahaman saya... kalau salah tolong betulkan...

sebab kat atas tu saya dah tulis mengenai otak saya yang maskulin ni... saya bersyukur,... sebab otak saya yang maskulin la saya tak berani nak pakai seksi... kenapa? sebab kalau saya pakai seksi...  saya bayangkan saya telanjang... kenapa? ketahuilah perempuan diluar sana... lelaki suka menelanjangkan perempuan... mata dia boleh buat x-ray... saya pun suka buat.. rugi la kalau tak x-ray badan perempuan yang pakai seksi... dah la badan cantik.. contoh awak pakai seluar ketat... sampai nampak bentuk paha dan seluruhnya... dari penglihatan kami nampak paha yang dibalut seluar... tapi di otak kami dapat lihat.. paha dan bentuk kaki anda tanpa seluar... sungguh menarik bukan.. sebab tu lelaki disuruh menundukkan pandangan... kawan2 saya pun tak berani nak pakai seksi depan saya.. bukan apa... diorang kata nanti saya lihat macam nak rogol diorang...hahaa... jadi tutuplah aurat mu seperti yang diajar islam... jika kamu tidak mahu BERTELANJANG di hadapan lelaki....
Komen: 
0 comments