Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Rezeki oh rezeki

Ahad, Oktober 23, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:02 PG
kali ni aku nak bicara tentang rezeki... tapi lebih kepada duit la... tak tau nak bagi tajuk apa... pernah anda rasa cepatnya duit aku mengalir... macam air jer...huhu... mula2 aku nak kongsi pengalaman aku dulu... masa kat matrik... satu semester aku guna 1000 jer.. agak2 dalam 200 la aku belanja sebulan... mungkin sebab kehidupan kat situ murah...makanan pun murah... keluar bandar pun beberapa kali jer... walaupun selalu juga balik... kira ok la... dengan 200 sebulan tu tak ada la aku kena ikat perut... masa ambik degree pula... aku peruntukkan belanja dalam 1500 satu semester... tak termasuk yuran kolej... kira dalam 300 sebulan... belanja kekadang tak cukup juga.. tapi boleh la... tak rasa la kering sangat... sebab aku pun selalu keluar... benda aku nak dan perlu semua dapat la... bila aku sambung master... aku bajet dalam 500 sebulan... tengah hari makan kat fakulti... malam makan kat rumah... 500 tu termasuk semua perbelanjaan... dari kenderaan (Motor) sehinggalah tempat tinggal serta tiket balik... tu pun aku rasa lebih lagi duit... tapi bila dah kerja aku up kan sikit belanjawan... jadi 800 sebulan (tak termasuk ansuran kereta dan tiket balik kampung)... tapi asyik rasa tak cukup jer duit ni... entah apa yang aku beli aku tak tau... mungkin la harga bilik pun agak mahal sebab sewa sorang... pelik juga agak... patut duit ni lebih walaupun makanan kat sini agak mahal... tapi selalu jer tak cukup... sehari dua lepas gaji masuk... aku rasa macam dah sikit duit bayar itu ini... poket macamn dah kering... puas nak tunggu gaji masuk balik bulan depan... rezeki aku tak berkat ker?

aku cuba fikir balik... erm... masa aku kerja... aku cuba sebaik mungkin tak guna peralatan kerja untuk perkara peribadi... takut termakan duit haram... masa aku ambik master kalau ikutkan patut tak berkat lagi la duit aku.. patut aku baca jurnal... tapi aku main internet... haha... tapi kenapa masa master aku tak perlu fikir pasal duit tak cukup? ada sesuatu tersembunyi disitu... aku imbau balik kenangan aku belajar.. dalam 24 tahun aku hidup.. masa aku buat master paling aku jaga solat pada waktunya... mungkin ini kunci keberkatan rezeki... bila dah kerja ni... tengah hari tidur dulu... bangun tu baru solat... sebab tu rezeki tak berkat kut... lepas ni kena tepati temu janji dengan Allah...

aku nak kongsi kisah rezeki pelajar2 aku... aku dengar kisah mereka dari kawan aku... ada juga aku tanya pelajar aku sendiri... kebanyakkan mereka tak nak pinjam ptptn... kata mereka biar susah dahulu asal senang kemudian... mereka takut nanti tak mampu nak bayar... mereka guna dulu duit ibubapa mereka dan duit mereka bekerja lepas spm dulu... pendapatan ibubapa mereka bukan la besar... jadi berapa sangatlah yang ibubapa mereka mampu bagi...kalau ada yang pinjam ptptn tu... bukan mereka guna untuk diri mereka sendiri juga... mereka bagi duit tu kat keluarga mereka...  tau apa yang mereka makan? roti dan maggi menjadi makanan asasi mereka... tu kalau makan... kalau yang tak makan pun ada... maggi bukan diorang makan sebungkus sekali makan... sebungkus mereka bahagi 6 orang... kira sendirilah berapa urat yang mereka dapat...

aku dulu masa belajar pernah juga makan roti dan maggi... tapi bukan disebabkan kesuntukan wang... tapi aku makan roti sebab kesuntukan masa... nak cepat... aku makan maggi pula sebab itu memang makanan kegemaran aku... macam mana mereka nak belajar dengan baik kalau perut lapar... mungkin ini mengajar aku erti rasa bersyukur dengan apa yang aku ada... nak bantu sponsor mereka makan pun aku tak mampu... demi untuk menuntut ilmu... mereka sanggup berlapar perut... aku sendiri nampak.. masa awal2 aku ajar... diorang agak berisi... sekarang ni dah semakin kurus... aku betul2 patut bersyukur dengan rezeki yang aku dapat... jauh lebih banyak jika dibandingkan dengan mereka... Alhamdulillah... semoga Allah juga memurahkan rezeki untuk mereka....
Komen: