Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Bebasnya Pergaulan

Sabtu, November 06, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 2:47 PTG
saya ada satu soalan... antara punca pembuangan bayi yang semakin meningkat dewasa ini adakah disebabkan pergaulan yang bebas? saya rasa ini adalah salah satu faktornya... perempuan dan lelaki bebas bercampur gaul antara satu sama lain... kalau tak ada seks bebas... kuranglah kes pembuangan bayi... kalau tak ada pergaulan bebas ... kurang lah seks bebas.. kalau tak berkawan rapat lelaki dan perempuan.. maka tak adalah pergaulan bebas dan couple...kalau lelaki tak kenal perempuan... maka tak adala la kawan rapat antara lelaki dan perempuan....

saya bercakap berdasarkan pengalaman hidup sendiri... dari kehidupan... kita perhatikan... dulu masa sekolah... saya sekolah perempuan dari darjah 1 hingga tingkatan 5... jujur saya katakan ... saya tak pernah punya kawan bernama lelaki di alam nyata... kerana kehidupan saya hanya di sekolah dan di dalam rumah... yang saya ada hanyalah kawan lelaki di alam maya... tu pun hanya sekadar bertanya khabar melalui email (dulu friendster dan facebook pun tak ada lagi..)... tak sampai 10 orang pun... saya tak pernah tengok orang kapel... kat sekolah... entah2 masa tu.. tak pernah dengar pun perkataan tu..hahah....

kali pertama berdepan dengan lelaki masa educamp petronas... lepas exam spm... tu pun sekadar aktiviti LDK.. lepas tu PLKN... dalam kem saya pergaulan memang dijaga rapi... jadi sekadar perbincangan dalam kelas dan pembentangan dalam kelas jer la... kat plkn baru saya boleh kenal macam mana perempuan gedik dengan lelaki... tapi tu pun terjaga lagi... masuk matrik baru saya kenal... bagaimana teruknya dan bebasnya pergaulan remaja kini... kat matriklah kali pertama saya tengok remaja dating... kat library pulak... best la kan...library sejuk... duduk rapat2... dalam 1 kubikel...aduh... orang pergi library untuk study la bodoh... bukan untuk buat maksiat... tapi alhamdulillah... kat matrik juga saya belajar kapel itu haram sebelum kawin dan perempuan dan lelaki hanya boleh berhubung untuk perkara penting dan rasmi sahaja... dengan itu saya putuskan persahatan dengan kawan-kawan di alam maya yang lelaki dengan cara baik...

masuk universiti... dalam course yang hampir 90% lelaki... saya tak dapat lari daripada manusia bernama lelaki...nak buat apa lari dengan mereka lagipun... bukan mereka kacau hidup kita... bila meeting group bincang la dengan serius... tak perlu ada gurau senda dengan mereka... sebab tu kut semua lelaki kelas saya takut dengan saya... kalau ym pun semua pasal pelajaran..hahahah... tapi melalui pengalaman... lelaki melayu ni kebanyakan manja dan suka membuli perempuan...hahaha... aduh cerita pasal lelaki pula... nak cerita pasal pergaulan bebas...

apa yang saya nak rungkai disini...ialah kebanyakkan orang yang couple ni berasal dari sekolah yang campur... tapi ada juga yang selamat dari gejala couple ni... tapi antara pelajar sekolah perempuan sahaja... dengan pelajar sekolah campur... saya lihat... pelajar sekolah perempuan lebih banyak yang tak couple... kalau couple pun lepas dah masuk u yang dah campur... tapi ramai juga yang dikecewakan lelaki,... kesian rasanya saya tengok... jadi apa yang saya nak katakan disini... sistem pendidikan yang memisahkan jantina lebih baik berbanding yang campur... kerana tidak ada masalah cinta kecewa pelajar disini... semuanya menumpukan pada pelajaran... tiada istilah pergaulan yang bebas...

indahnya andai ada plkn, matrik dan universiti di malaysia yang tidak mencampurkan lelaki dan perempuan... mungkin akan ada yang menyangkal... suatu hari nanti mereka akan bercampur juga...yer.. tapi sebelum mereka terpaksa bercampur... ajarlah mereka tentang batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan... pelajaran boleh di fokuskan tanpa dibebani masalah cinta dan kecewa... pergaulan antara lelaki dan perempuan terbatas... pelajar-pelajar lelaki dengan kumpulan lelaki dan sebaliknya... seperti di palestine... library lelaki dan perempuan diasing kan.. di universiti al-azhar juga mengasingkan pelajar perempuan dan lelaki... universiti di malaysia bila lagi? Mahasiswa bangga membawa mahasiswi berpeluk sambil merempit bersama kehulu kehilir...Bebasnya pergaulan remaja di malaysia...