Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Bola Sepak

Ahad, Oktober 31, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 1:21 PG
Tengah malam ni aku jadi pengulas sukan pulak... maklumlah tadi baru lepas tengok kemenangan kelantan melawan negeri sembilan dalam perlawanan akhir piala malaysia 2010...

Mula-mula ulas pasal perlawanan dulu... memang mendebarkan... pada awal permainan... lebih kurang 10 minit awal... kelantan memulakan serangan... tetapi dapat ditangkis dengan mudah oleh pasukan negeri sembilan... pasukan negeri sembilan mempunyai penyerang yang lincah....pada minit ke 17 (reka jer ni... aku tak ingat sangat pun...hahah...)negeri sembilan telah mendapatkan gol pertama perlawanan dengan sepakan penalti... walaupun penalti tersebut terpaksa dilakukan 2 kali... (entah kenapa... aku pun tak tahu...) melihat kepada cara permainan pasukan kelantan... memang aku rasa naik angin... tak nampak jalan nak menang... serangan yang sangat tumpul... asyik main pas bola jer perlahan-lahan....dan bola tersebut mudah di rampas negeri sembilan yang sungguh lincah...bahagian pertahanan kelantan pula bergitu rapuh... seumpama hanya penjaga gol yang menjaga gol tersebut (memang tabik spring la kat penjaga gol)...mungkin komunikasi tak berkesan kut... tapi di 10 minit terakhir separuh masa pertama... kelantan menunjukkan aksi permainan yang baik... banyak serangan yang dilakukan....mungkin untuk menyamakan kedudukan sebelum separuh masa pertama tamat... namun semuanya gagal...

di separuh masa kedua... kelantan memang benar-benar bangkit... negeri sembilan pula kehilangan aidil zakuan akibat kecederaan... entah la... dia kena sebelah belakang... tapi lutut dia yang sakit....akhirnya dia diganti dengan pemain lain.... dengan ketiadaan aidil... permainan neggeri sembilan nampak goyah dan lemah...peluang ketiadaan aidil ini diambil oleh pemain kelantan untuk menjaringkan gol... gol pertama dijaringkan oleh sape entah lupa la... dan gol kedua pun aku lupa... aku suka tengok bola jer...nama pemain bukan aku ingat pun...ok la... sape2 pun... yang pasti gol pertama dan kedua kelantan memang cantik dan menarik... dalam separuh masa kedua ni... banyak betul pemain yang cedera dan terpaksa ditukar...dan dah malas aku nak ulas panjang2... aku bukan pengulas sukan... aku tamatkan jer la... akhirnya kemenangan milik kelantan setelah 3 kali mencuba nasib di peringkat akhir piala malaysia... yeah...esok cuti (kat kelantan... tapi aku duk selangor... aduh la...)

aku nak cerita kisah lucu la pula... kisah pertama... kisah berebut bola sampai berguling-guling kat padang... macam orang perempuan main bola jaring la pulak..hahaha.... kisah kedua... masa akmar rizal ditarik baju oleh pemain negeri sembilan berambut kerinting... lepas baju akmar rizal ditarik...akmar rizal pun te (pukul) belakang dia... hahah... nasib baik tak jadi tumbuk menumbuk... kisah 3... di saat akhir perlawanan ada sepakan sudut masa sepakan sudut tu entah macam mana... diorang duk berebut bola kat sudut tu siap jatuh2 lagi...akhirnya bola keluar line...dah2... malas dah nak citer...

aku tulis ni bukan sekadar nak cerita pasal perlawanan bola... aku nak luahkan isi hati aku dan pandangan aku sebagai pemerhati perlawanan bola sepak... mula-mula kita pergi yang tak serius sangat dulu... kenapa penonton perlu membuat kotor dengan membaling botol ke tengah padang yer? lepas tu... kenapa tak di tugas kan orang kutip botol tu... siap masuk dalam padang lagi... nanti boleh menyebabkan pemain terjatuh sebab tersepak botol tu...daripada fru duduk saja2 jaga kat situ... apa kata fru kutip botol kat situ...ehhehe... kan dah pakai helmet merah... kalau kena baling pun tak cedera kepala... kalau orang lain kutip kang naye...

ok... ni perkara sangat SERIUS... melibatkan kehidupan kedua kita... Astaghfirullah al Azim.... ampunkan dosa kami Ya Allah... kami melihat aurat mereka semasa kami menonton perlawanan bola tadi.. nasib baik tv tadi tak terang gambarnya...kalau tak lagi banyak dosa aku bertambah... dosa lepas pun dah banyak... kenapa ada yang memakai tight lengan panjang... tapi tak boleh pakai seluar tight lepas lutut...
kalau tak nak pakai baju pun tak apa... asalkan tutup pusat ke lutut tu.... eee... geram... rasa nak tarik jer seluar tu biar turun sikit tutup lutut... susah tau penyokong nak jaga mata,...susah nak cari pemain bola pakai tutup aurat... kenapa yer? kalau aurat lelaki yang ciput tu pun susah nak jaga... lagi susah la nak jaga aurat perempuan yang banyak ni... tapi seingat aku... kalau pemain hoki kebangsaan banyak yang pakai tight lepas lutut... ok jer diorang main... kenapa pemain bola tak ikut jejak mereka... kesian kat penonton dan penyokong ni...(salahkan pemain sedangkan diri sendiri yang cari dosa tengok diorang tak tutup aurat...)

Alangkah bagusnya... kalau nanti ada pasukan yang memakai pakaian sukan menutup aurat dan menang pertandingan tu... menutup aurat bukan penghalang kemenangan... tengok pemain kelantan... ada ramai la juga yang simpan janggut... Alhamdulillah... ikut sunnah nabi... tapi..erkk... aurat tak tutup... aurat itu WAJIB dijaga...emm...tadi pun penjaga gol kelantan ada buat sujud syukur... tapi dengan pakaian macam tu... aurat pun tak tutup... TAK SAH la sujud syukurnya... kalau masa tu aurat dah ditutup dengan baik... insyaAllah diterima sujud syukurnya... kan bagus macam tu.... kelantan kan dah ada YB dan SULTAN yang begitu alim... InsyaAllah nanti saya nak tengok... musim depan kelantan pakai pakaian sukan yang menutup aurat... boleh tak? kalau semua pasukan kat malaysia ni pakai jersi yang menutup aurat kan lagi bagus...Malaysia BOLEH!!!

p/s: tak nak setakat boleh rentas laut, daki everest, rentas kutub, ke angkasa sahaja...Malaysia boleh... yang penting rakyat Malaysia boleh melaksanakan perintah ALLAH ... tu lagi penting... Malaysia BOLEH!!!
Komen: