Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Berhutang Untuk Kahwin

Sabtu, Oktober 16, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:33 PTG
borak-borak dengan kawan hari tu... termasuk pula isu kawin sebab ada sorang classmate nak kawin...huhu... kawan cakap... zaman sekarang ni ramai orang yang kawin berhutang untuk kawin,... betul ker?

kalau betul teruk la... nak berbini pun berhutang... bukan nak beli rumah yang beratus ribu... bukan nak beli kereta yang berpuluh ribu... apa sebab berhutang yer? tak cukup duit untuk kawin? cuba korang fikir kalau berhutang untuk kawin... sebelum kawin pun dah tercungap-cungap nak bayar loan kereta...loan rumah... dan mungkin ptptn... kalau dah kawin nak sara 2 orang lagi.... hutang pun bertambah lagi....

untuk mengatasi masalah berhutang untuk kawin ni... saya cadangkan menyimpan sebelum kawin... kalau yang biasiswa jpa tu... dapat 5400 satu sem ...buat macam orang dapat ptptn 3500 satu sem... korang simpan la 2000 satu sem... cukup 3 tahun belajar... dah cukup 12K... cukup la tu buat kenduri... kalau tak nak menyusahkan mak bapak tanggung korang kawin... tak payah buat besar-besar...buat sederhana jer...kalau yang dapat ptptn tu... saya akui la... memang susah nak simpan... tapi simpan... kawin lepas setahun kerja boleh kut... kalau gaji 1600... makan pakai tempat tinggal guna 600 jer la... jimat-jimat... simpan 1k sebulan... 12 bulan dah cukup 12k...eh lupa kena bayar ptptn... simpan 800 sebulan... dapat 9.6k pun dah ok apa....

kereta rumah... tak payah beli lagi la... simpan dulu untuk kawin... dari korang wat maksiat duk couple lama-lama tu... satu lagi... lelaki ni suka shopping barang mahal... berjenama... jeans pun dah beratus... sedar la taraf diri tu... kalau kaya tak apa... ni nak kawin pun tak lepas... ada hati nak bergaya....hahaha...kalau sekarang korang dah tercungap-cungap dari segi kewangan... macam mana nanti kawin nak tanggung anak orang lagi... tu tak tambah anak korang pulak...

yang korang membazir belanja awek... beli hadiah kat awek... tak payah la... simpan dulu.. nanti kawin bagi semua ... bagi hadiah kat isteri... isteri gembira... dapat pahala... bagi hadiah kat awek tak dapat apa-apa... silap haribulan tambah dosa....huhu....

kalau korang rasa dah tak tahan nak kawin... duit tak cukup gak lagi... kawin gantung la... sekurangnya korang terhindar dari dosa...pastu simpan duit sampai cukup baru buat kenduri...boleh tak? tak best la kawin hutang ni... macam bini tu barang pulak boleh beli hutang...haha... si perempuan pulak kena la paham...jangan minta lebih-lebih... termasuk juga keluarga si perempuan....jadi tolongla jangan berhutang untuk kawin... tapi kalau korang nak berhutang juga... apa aku kesah... bukan korang menyusahkan aku pun... korang hutang...korang bayar... jangan sampai cerai hutang kawin tak habis bayar lagi... sudah la....
Komen: