Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Aduhaii...kerja...2

Selasa, Oktober 05, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:24 PTG
dulu sebulan 2 sebelum konvo...
banyak orang sibuk hantar surat minta kerja..
sekarang sebulan 2 selepas konvo...
banyak orang sibuk hantar surat berhenti kerja...
aku jer steady di sini...hahhaha
sebab aku belum begelar pekerja...
masih tak mampu merasa pahit maung di alam perkerjaan...

melalui situasi yang aku lihat... aku cuba menilai...
orang kata... dunia pekerjaan ni banyak cabaran...
ada orang berhenti kerja kerana telalu banyak tekanan...
ada orang berhenti kerja kerana tidak dapat banyak pengalaman...
ada orang berhenti kerja kerana susah nak daapat cuti...
ada orang berhenti kerja kerana nak sambung belajar...
dan seribu satu macam alasan lagi....
kalau aku bekerja... mampukan aku menghadapi semua cabaran ini???
atau aku juga sama seperti mereka... menghantar surat letak jawatan...

orang kata... rakyat malaysia memilih pekerjaan...
melihat secara kasar situasi ini... saya akan cakap...
yer.... mereka memang memilih...
tapi saya tak berada dalam situasi mereka...
dengan kerja yang bertimbun...
tekanan yang melampau...
gaji yang hanya cukup makan...
overtime sampai tengah malam...
hujung minggu yang terganggu lagi...
kerja pula dengan majoriti bangsa asing...
(susah tau nak berkomunikasi... macam ayam dan itik)
dah la study dulu pun susah...kerja pun susah...
mungkin betul tindakan mereka untuk meletak jawatan...

ada yang berhenti untuk sambung belajar...
untuk mendapat kerjaya yang lebih terjamin...
ada berhenti untuk kerja ditempat lain...
untuk mencari pengalaman kerja yang lebih luas...
tidak salah tindakan mereka..
asal mereka tidak membuat perkara sia-sia...
kawan-kawanku... apa kata korang buka syarikat beramai-ramai...
haha... tak payah kerja bawah orang... jadi kuli orang...
jadi bos dan boleh buat peraturan sesuka hati korang...
apapun aku ucapkan selamat berjaya untuk korang...hehe...
Komen: