Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Peluang Hidup

Rabu, Oktober 27, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:25 PTG
Kita hanya punya dua kehidupan... kehidupan sebelum mati dan kehidupan selepas mati... kehidupan pertama adalah penentu kehidupan kedua... tapi kita biasanya lupa... ketika kita sibuk mengejar kehidupan yang pertama... kita lupa mengumpul bekal untuk kehidupan yang kedua... kita hanya terjaga hanya selepas mati...

Kehidupan yang pertama ini hanya sebentar... kalau kita hidup sampai 70 tahun pun... ia hanyalah umpama kita hidup sepanjang waktu asar... iaitu 2 jam lebih bagi waktu akhirat... kerana itu dalam surah al-Asr... Demi Waktu Asar ataupun demi masa... kerana kehidupan yang pertama ini begitu singkat jika dibandingkan dengan kehidupan kedua yang akan kekal selamanya....

Tapi sayangnya... kita terkena penyakit wahan... cintakan dunia takut kan mati... lupakah kita hakikat yang hidup pasti akan mati... kita hanya takut mati... tapi tak buat persediaan pun untuk menghadapi mati... sedangkan mati akan menjemput kita pada bila-bila masa sahaja... mungkin hanya sesaat setelah anda membaca post ini.... siapa tahu kan??

Dulu masa saya masih bayi... kecil.. kurus... tinggal kulit dan tulang... masa mama saya nak bawa saya balik dari hospital... doktor menangis kerana menjangkakan saya tak akan hidup lama bila dibawa pulang... tapi... Alhamdulillah... saya masih diberi peluang untuk hidup dan membesar... Ketika berusia 15 tahun... semasa bermain bola jaring bersama rakan diwaktu pendidikan jasmani... tengah memerhatikan bola yang terlepas dari gol... tiba-tiba saya sedar... saya terbaring ditepi padang... diriba oleh guru dan dikelilingan oleh rakan-rakan... rupanya saya telah pengsan beberapa minit setelah tiang gol bola jaring menghempap kepala saya... Alhamdulillah... saya masih berpeluang hidup sampai sekarang... walaupun masih kekal lengkung didahi ini terkena hentakan tiang gol... Inilah peluang hidup yang saya dapat... dan anda juga punya peluang hidup...

Jadi marilah sama-sama kita gunakan peluang ini sebaik mungkin... sebelum kehidupan kedua kita bermula... peluang hanya datang sekali... bukan berulang kali... kerana kehidupan pertama kita hanyalah satu dan ia adalah terlalu singkat... jangan biarkan kita menyesal dikehidupan yang kedua... apabila kita sia-siakan kehidupan pertama... ingatlah tugas kita di kehidupan yang pertama... menjadi khalifah dibumi ini... dan menjadi hamba kepadaNya....jangan hanya sibuk menjadi khalifah... tapi lupa kepada Pemberi tugas itu dan lupa kepada tugas kita kedua iaitu menjadi hambaNya... Kehidupan pertama adalah proses kita menyemai dan menjaganya... kehidupan kedua ialah kita menuainya... andai tiada apa yang kita tanam dan pokok yang ditanam mati...pastinya tiada apa yang kita boleh tuai nanti.... Ingatlah... Peluang hidup hanya sekali....