Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Anak Bongsu

Sabtu, Oktober 30, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 3:28 PTG
dalam warna-warni kehidupan ni.. ada anak sulung, tengah, dan bongsu... kali ni aku nak cerita pasal anak bongsu... sebab aku ni anak bongsu... jadi baik aku cerita apa yang aku alami...dari aku terus mereka cerita... terimalah dari hati seorang anak bongsu...

Biasa orang kata... nak bongsu ni manja.. pastu mengada-ngada... tak pandai nak berdikari... sikit-sikit nak nangis... saya rasa banyak2 tuduhan ni... satu jer betul... memang kami manja... tapi kami tak mengada-gada... dan kami boleh berdikari sendiri... bukan asyik duk harap pertolongan kakak2 jer... salah ker kami nak bermanja? dah kakak2 dah duduk jauh sambung belajar... kami jer la yang tinggal dengan mak ayah kat kampung... bila kami pergi juga... tinggal mak ayah sorang-sorang kat kampung... kalau boleh memang tak nak pergi... tapi nak buat macam mana? demi sebuah perjuangan... kami terpaksa... kerana cinta menuntut perngorbanan...

Mula-mula citer kisah manja dulu... masa sekolah... memang mak ayah hantar dan ambik... pagi mak dan ayah hantar dengan kereta... petang ayah datang ambik dengan motor... kecuali ada hal tertentu tak boleh nak elak baru jalan kaki... padahal rumah 500m jer dari sekolah...kakak2 masa sekolah dulu mak ayah belikan basikal... sebab masa tu mak kerja lagi... bila saja saya masuk sekolah menengah... mak dah pencen... lagipun mak dan ayah tak berani benarkan saya naik basikal... takut apa-apa terjadi... sebab tu sampai sekarang kalau kat kampung saya tak keluar rumah selain dengan mak ayah saya... kecuali kalu ada reunion sekolah... tu pun mak ayah hantar dan ambik ke tempat reunion... masa praktikal kat kelantan pun pagi mak ayah hantar dengan kereta... petang ayah ambik dengan kereta... jarak tempat kerja tu pun 1 km jer...hahahah...ayah tak benarkan bawa kereta atau motor pergi kerja sebab bahaya kereta banyak.. syarikat tu kena seberang jalan... Alhamdulillah.. aku dikurniakan ibubapa yang sangat prihatin...

bukti aku tak mengada-ngada...ingat lagi kisah kecik2... masa saya naik basikal dengan akak... jalan2 pusing kampung petang2... masa tu umur dalam 3-4 tahun... kakak bawa basikal turun bukit... laju saya takut... sy terjun jer dari basikal tu... nasib baik ada orang kat situ cakap kat kakak sy terjun... kalau tak mesti kakak tak perasan sebab sy terjun tergolek-golek senyap jer...satu kisah dengan basikal dan kakak lagi...kakak hantar saya pergi sekolah naik basikal... lepas tu saya tergelongsor kebelakang dan jatuh... lutut terseret ke tar jalan... kain terkoyak... nasib baik ada seluar kat dalam rasanya... tapi lutut cedera teruk... tapi saya tak nangis... simpan rahsia tu dengan akak... tapi last sekali mak tau juga..hehe...

bila duduk rumah bertiga dengan mak ayah... kita dapat tahu la apa impian mak ayah... apa rasa hati mak ayah... mungkin anak bongsu yang paling rapat dengan mak ayah... tapi aku ni bukan anak yang baik... antara adik beradik aku... aku yang paling jahat... sebab aku paling suka bergurau... tapi akhirnya aku yang menangis... kakak2 aku tak pernah buat jahat pada aku... aku jer yang kacau diorang sampai diorang mengamuk dan cubit aku... kami tak pernah bergaduh lama... paling lama pun 2-3 jam kut... sebab aku selalu ingat kata-kata ni... siapa yang bergaduh... dia yang berdosa... jadi aku tak boleh bergaduh...

aku jenis tak suka menyusahkan orang... tak suka terhutang budi dengan orang... nanti susah nak balas... dengan kakak2 aku pun aku malas nak susahkan... ini pulak kalau dengan orang lain... masa nak pindah rumah ni... aku tak bagitau pun kakak2 aku... sebab ingat nak sewa teksi jer... malas nak susahkan kakak2 aku... tapi mama suruh bagitau... jadi aku cakap jer la... Alhamdulillah... kakak aku nak tolong... aku terima jer la... aku duduk di selangor ni... macam tak ada saudara... padahal adik beradik aku semua kat selangor... sebab aku malas nak pergi rumah kakak2 aku... susah nak jaga aurat... kalau masa dia tak kawin lagi tu ok la... ni semua dah kawin... baik aku pergi rumah kawan2 aku... boleh enjoy masa remaja aku...hahah... apa punya adik la aku ni....

emmm... pasal menangis... aku menangis dan mengamuk kalau benda yang aku nak aku tak dapat... macam mana pun aku kena dapat juga... kecuali kalau ada alasan yang kukuh boleh aku terima... biasa la kan anak manja... hehe... tapi bila dah besar ni... kalau aku sedih... aku tak suka cakap kat orang... layan diri jer... paling tidak aku akan tulis puisi kat sini... kecuali aku kena minta pendapat kawan2 aku..hehe... yang penting orang tengok aku sebagai seorang yang ceria..heheh... kalau aku sedih pun... aku tak bagi tau mak ayah aku... takut nanti mereka risau pula... bila aku telefon mereka.. aku pastikan suara aku ceria dan manja..hehe... kalau orang dengar... mesti macam tengah borak dengan bf..hehe... tambah2 kalau baca sms mak aku... mesti aku akan tersengih2... macam orang sewel..haha...

aduh la... pasal benda lain aku nak cerita... masuk cerita diri aku pulak... balik topik anak bongsu... kalau anak sulung... dia kena tunjuk contoh terbaik untuk adik-adik... anak tengah pulak paling kurang kena capai sebaik kakak... ataupun lebih baik... dan anak bongsu adalah harapan terakhir ibubapa... sebagai harapan terakhir sebolehnya nak realitikan semua impian ibubapa terhadap anaknya... mak nak anak dia jadi doktor... sebab dulu dia bercita-cita nak jadi doktor... tapi maafkan aku mama... aku tak mampu nak jadi doktor... sebab aku tak minat bidang tu...

sebagai anak bongsu dan harapan terakhir... aku memang kalau boleh nak tunaikan segala impian mama dan baba menjadi sebuah kenyataan... nak mama dan baba bahagia sampai ke hujung hayat... ketahuilah... kalau ada universiti kat kelantan yang menawarkan kursus aku... aku dah tak datang sini... tak sanggup tinggalkan mama dan baba berdua kat kampung... kalau apa-apa jadi kat sana.... macam mana? dalam mencari pasangan hidup pun... bagi aku biarlah aku mencari menantu impian mereka daripada aku mencari suami impian aku... kerana aku pasti mereka mahukan yang terbaik untuk aku... jadi apa salahnya aku berikan yang terbaik untuk mereka.... mama dan baba... ketahuilah... ***** sangat sayang kamu berdua....
Komen: