Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Fenomena 15 Hari

Ahad, Julai 29, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:11 PG
apa bendanya fenomena 15 hari ni? fenomena 15 hari ni hanya akan berlaku di bulan ramadhan... 15 hari awal ramadhan... orang islam berlumba2 beribadat mengejar pahala berlipat kali ganda di bulan yang mulia ini... jadinya... amalan pun berganda-ganda la...siapa tak nak beli barang bila jualan runtuh? tapi selepas 15 hari tu... tetiba orang islam hilang fokus... mungkin dah bosan mengejar pahala... atau dah rasa pahala tu dah cukup banyak... mereka akan sibuk dengan persiapan raya pula... memandangkan raya yang bakal menjelang tiba... orang dah tak hirau akan sales pahala di masjid... orang lebih utamakan sales pakaian dan kuih raya dia pasaraya...

bagus ker sebenarnya fenomena ini berlaku? ikhlaskah kita sebenarnya dalam beribadat? kalau ikhlas kenapa hanya seketika? khatamkan quran pun waktu ramadhan... berkejar-kejar... habis jer ramadhan al-quran entah ke mana... masjid dah bukan rumah kedua... kenapa waktu 15 hari tu... kita boleh beribadat begitu banyak? kenapa waktu lain tak boleh? atau memang kita ni hangat2 tahi ayam?

pada saya... bukankah lebih baik yang sedikit tapi berterusan? berbanding yang banyak tapi hilang dilanda badai raya... bukankah ramadhan bulan latihan? kenapa tidak diteruskan ke bulan2 yang lain... bulan ramadhan kita boleh berpuasa, solat sunat, bersedekah, dan bertadarus tapi di bulan yang lain...mana semua itu pergi? atau masa kita jadi sedikit pada bulan lain sebab tu kita tak boleh buat itu semua? tapi bukankah masa tetap 24 jam sehari? atau gaji kita sedikit pada bulan lain menyebabkan kita tak boleh bersedekah?

apakata... kita ubah cara kita... x perlu membuat perubahan mendadak setiap kali ramadhan datang... memang ramadhan akan datang tak tahuu lagi kita masih mampu bersua atau tidak... tapi untuk memastikan diri kita konsisten... lebih baik kita ubah sikit tahun ni... dan teruskan sampai tahun depan... insyaAllah ramadhan depan kita perbaiki lagi... dan teruskan... kita akan jadi lebih baik dari tahun ke tahun... baru lah tercapai ramadhan sebagai bulan latihan...

tak perlu lah ada fenomena 15 hari... biarlah fenomena ini menjadi fenomena 365.25 hari... supaya kita semua terus berada dalam redhanya... yang dah bertudung bila ramadhan tu... tak perlulah buka tudung balik bila ramadhan pergi... terus istiqamah dalam apa yang kita lakukan... kalau dan 1 bulan boleh... kenapa tidak 11 bulan lagi? kalau solat sunat tarawih boleh penuh satu masjid... kenapa solat subuh yang wajib tak boleh? soalan ni pun saya lontarkan untuk diri saya sendiri... semoga kita terus istiqamah dalam melakukan kebaikan bukan sekadar fenomena 15 hari...
Komen: