Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Membakar Duit

Jumaat, Ogos 31, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:27 PTG
Alahai... kaya sangat ker nak bakar duit? bakar duit yang saya maksudkan adalah main bunga api dan mercun... sempena raya ni kan...hehe... masa kecil2... memang pandangan saya... main bunga api buka bakar duit... sebab kira yang kita bayar tu adalah harga kecantikan bunga api  apabila dibakar... tapi bila fikir balik... macam tak berbaloi...

Cuba tengok betul2... siapa yang biasa main bunga api atau mercun ni? golongan yang kaya atau golongan keluarga berpendapatan rendah? kebanyakkannya kalau kat kampung tu.... yang kiranya dapat zakat yang bakar duit ni.... mungkin sebab dapat duit bakar... dapat duit bakar... tu yang tak kaya2... bukan dapat duit nak buat perkara faedah dengan duit tu... orang kaya pun boleh jatuh miskin kalau asyik bakar duit jer... buat macam bakar daun kering jer...

Nampaknya nak bantu orang miskin ni... tak boleh bagi bantuan kewangan la... kena bagi bantuan pengurusan kewangan atau bantuan barangan atau bantuan kaedah cari duit.... macam la aku ni orang kaya nak bantu orang miskin.... bajet pun selalu tak cukup... merapu jer lebih....

OK... berbalik kepada topik asal... sudah2 lah membakar duit tu... ingatlah...kita hidup ni bukan setakat dunia sahaja... di akhirat kelak kita akan ditanya... kemana kita belanjakan harta kita... takkan kita nak jawab... kita bakar rezeki yang Allah bagi kat kita? tak malukah kita? mana nak letak muka oii!!!

lagipun bukan setakat bakar duit.... kalau yang main mercun tu... berdetum sana... berdetum sini... bising la... lagi satu... kalau yang sakit jantung tu dengar dan terkejut... mati terus kat situ... sape nak jawab? anda pembunuh? mesti tak nak mengaku punya... yang main bunga api tu... walaupun tak berbunyi... tapi tak ada la cantik sangat... nak tengok yang cantik... tengok bunga api percuma... yang orang lain main... tak pun yang kerajaan atau raja bakar duit rakyat... (tak ker nama bakar duit rakyat kalau guna duit kerajaan buat pertunjukkan bunga api?... jangan tangkap saya ok...)

Dari kita bakar duit... mari kita menderma... pelaburan jangka panjang yang tak perlu diragui lagi...
Komen: