Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Bicara Hati Pencari Jodoh

Ahad, Ogos 05, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:58 PG
terasa kosong hidup ini
usia kian menganjak tua
kawan semakin ramai kawin
yang dapat anak pun dah banyak
usia  ayah semakin singkat
kalau ayah dah tiada
siapa lagi akan menjadi wali

hidup penuh cabaran
tambah2 kalau nak ikut syariat
selalu ada godaan dan tentangan
aku hanya insan lemah
mudah tergoda senang tertekan
aku perlukan insan
menyokong aku dari belakang
dari rebah tersungkur
jatuh dineraka jahanam

aku tak cukup kuat
untuk meneruskan hidup ini
seorang diri tanpa peneman
sudah 25 tahun ku hidup sendiri
tapi sampai bila mampu ku bertahan
sampai kapan aku harus menunggu

pada siapa harus ku berikan hati
ia perlu dimiliki
bukan sekadar disimpan

Ini bicara tulus dari hati yang tertekan memikirkan soal jodoh... biasa la... bila usia dah lebih suku abad... semua sibuk mencari pemilik tulang rusuk... teringat aku tentang seorang teman... dia minat seorang lelaki ni... dia cuba nak mulakan bicara tapi tak berjaya... akhirnya dia pasrah... katanya "mungkin saya tak dapat dia sebab saya belum cukup baik untuk memiliknya... jadi saya perlu berubah menjadi lebih baik supaya nanti dapat jodoh yang lebih baik..." ungkapan ini lain dari yang lain... sebab biasa kita dengar...bila perempuan tu ditinggalkan lelaki..."InsyaAllah... saya akan dapat yang lebih baik dari dia... dia pergi pun sebab dia bukan yang terbaik untuk saya..." ungkapan ini membuatkan kita lebih perasan baik.... tapi ungkapan teman saya itu membuatkan kita cuba jadi lebih baik untuk mendapat yang terbaik...

kata seorang teman lagi... boleh saya anggap sebagai adik... dah dah nak kawin dah... ahhh... tertekan lagi saya...hehe... bila saya tanya macam mana dia dapat jodoh?... dia cakap..." saya serahkan pada Allah, bila kita rapat dengan Allah...kita cuba untuk berubah jadi baik... insyaAllah, Dia akan kirimkan seseorang untuk terus memimpin kita ke jalanNya.." kata-kata ini membuatkan saya terfikir sesuatu... oohhh... dah lama saya tinggalkan cintaNya... kalau dulu... cintaku hanya untukNya... tapi sekarang saya sibuk untuk mencari cinta manusia... bila dah rasa diri jadi andartu....

Kita ambil kedua-dua pernyataan kawan-kawan saya ini... ubah diri jadi baik untuk dapat yang terbaik dan mencari cintaNya... sudah aku bosan mengejar cinta manusia... bukan boleh dapat pun kalau bukan jodoh... cinta Allah sentiasa terbuka luas untuk hambanya... malah lebih luas dari langit terbentang... cintaNya pula cinta hakiki yang abadi... dalam pada itu... kita kena tunjukkan kita dah bersedia untuk jadi seorang isteri... bukan tunggu nak jadi isteri dulu baru nak rajin... InsyaAllah, bila Allah nampak kesediaan kita, Allah tahu kita perlukan pelindung dan pemimpin... dia akan kirimkan jodoh yang terbaik untuk kita...tapi ingatlah perkahwinan bukan keindahan semata-mata.... tapi ada satu tanggungjawab besar yang menanti... bersediakah kita untuk semua itu... kalau belum... ayuh persediakan diri dulu sebelum menuju gerbang bahagia....



p/s: lagu ni memang kena ngan jiwa aku dan tajuk post ni... walaupun dia dalam lagu ni aku tak tahu siapa... yang aku pasti dia adalah jodoh aku.... dan part paling aku suka dalam lagu ni... adalah...
Ku pasrah kepadaMu
Kurniakanlah aku
Pasangan yang beriman
Bisa menemani aku
Supaya ku dan dia
Dapat melayar bahtera
Ke muara cinta yang Engkau redhai
Komen: