Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Kehidupan Yang Materialistik

Rabu, November 21, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:59 PTG
Cuba kita imbas rutin kehidupan kita... bangun pagi solat subuh... bersiap untuk pergi kerja...lepas tu pergi kerja... tengah hari rehat jap... solat dan makan/tidur... sambung kerja balik sampai pukul 5... sampai rumah siap2... kalau perempuan masak.. kalau lelaki main bola... lepas tu makan kat kedai... balik rumah mandi2... solat maghrib... tengok tv atau ibadah sikit sambil tunggu isyak... ada yang pergi masjid boleh tambah ilmu sikit dengar kuliah maghrib... 8.30... lepas solat isyak.. rehat bersama internet sekejap.. kalau kerja banyak pukul 9 sambung kerja balik sampai pukul 12... kalau tak... layan internet atau tv... sampai la tidur...

Korang tak bosan ker rutin seharian yang macam ni.... hari2... 5 hari seminggu kita terpaksa melalui rutin yang sama... saya rasa bosan sangat... apa sebenarnya yang kita cari kat dunia ni... kerja berhempas pulas... pagi petang siang malam... nak cari duit? nak cari harta... nak kumpul semua tu banyak2... buat apa?

Nak beli rumah besar? nak beli kereta besar? nak ada duit juta2? tapi sedarkah kita hakikatnya kita akan tinggalkan itu semua bila kita mati... yang kita bawa ke kubur hanyalah kain kapan dan amalan kita... bukan harta kita... tapi kenapa kita semua duduk sibuk mengumpul benda yang kita akan tinggalkan akhirnya...

Saya hairan... kenapa manusia sibuk mengabdikan diri pada duit... sy sebut rutin hidup diatas hanyalah rutin hidup manusia biasa... belum lagi rutin hidup bisnessman yang berjaya... sehingga mengabaikan keluarga... kerana sibuk mencari duit untuk memberi kemewahan kepada keluarga... sedangkan keluarga perlukan kasih sayang bukan sekadar dihujani dengan wang ringgit...

Sedap sangat ker hidup mewah kat dunia ni... pandu kereta mewah...duduk rumah besar terhias indah... pakai pakaian mahal... makan makanan yang mahal... dihormati kerana wang... sedar lah... nanti mati... kita hanya dibawa diatas keranda.... bukan lagi kereta mewah.... kita akan duduk di dalam kubur sempit... bukan lagi rumah besar lagi cantik... kita akan pakai kain kapan... bukan pakaian mahal dari sutera... kita hanya jadi makanan ulat dan cacing... wang kita juga akan dibahagikan oleh waris kita.... bukan lagi milik kita...

kenapa manusia tak nak hidup biasa-biasa... dengan sederhana... apa yang ada... best juga rasanya kalau hidup kais pagi makan pagi... kais petang makan petang... tak perlu lah hidup mengejar keduniaan... sehingga hampir semua kehidupan kita digunakan untuk mengejar duit... sungguh membosankan... mengejar sesuatu yang pasti kita akan tinggalkan... suatu hari nanti... cuma kita tak tahu bila... masa kita untuk pergi menghadap Ilahi....
Komen: