Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Bahasa Penjajah Perosak Bangsa

Ahad, Mei 08, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 3:22 PG
kenapa aku kata begitu?
sebab aku tengok result para pelajar...
ramai yang gagal dalam subjek yang menggunakan bahasa inggeris sepenuhnya...
kesian pada mereka tak faham apa yang diajar...
dan tak faham soalan...
bagaimana mereka nak jawab dengan baik...
sedangkan dalam bahasa melayu pun mereka terumbang ambing...
bahasa penjajah terus la mereka karam...

teringat aku masa mula bertugas...
masa jumpa orang atasan....
dia kata kena ajar dalam bahasa penjajah 100%...
aku pun tanya... kalau pelajar tak faham bagaimana?
dia cakap pelajar disini hebat bahasa inggeris...
tak macam pelajar disana...kompem faham punya...

wah... disini mesti PMR 100% dapat A bahasa inggeris kan...
sebab aku belajar disana...
masa aku PMR...lebih 50% dari sekolah aku dapat A bahasa penjajah tu...
cuma aku yang tak pandai bahasa penjajah ni jer tak dapat A...
hebat benar pelajar disini yer...semua A...hahaha...
penipu betul la... macam ahli politik...
kalau satu negeri dapat A... kompem masuk berita...
tak pernah tengok pun orang sini masuk berita sebab hebat bahasa inggerisnya....

udah la tu... jangan duk menipu sangat...
nak menangkan sistem pendidikan...
kalau dah tahu sistem tu tak betul...
tak perlu memihak pada mana2 pihak...
sehingga mengadaikan masa depan anak bangsa kita...
tau la kamu ni orang bijak pandai... pandai berbahasa penjajah... makan guna cara penjajah... sebab diri kamu dah dijajah...

kalau benar sistem P&P dalam bahasa inggeris ni bagus...
kenapa keputusan pelajar merosot...
kenapa pelajar tak faham bahasa inggeris...
kalau benar pelajar sini pandai bahasa inggeris...
jangan nak sorok la mayat yang dah berbau...
lama2 orang dapat jumpa juga...

akui je lah kelemahan P&P dalam bahasa inggeris...
kenapa tukar yang sekolah jer...
institusi pendidikan tinggi tak nak tukar ker?
ker tak nak anak bangsa sendiri belajar tinggi tinggi?
nak mengantara bangsakan pelajar kononnya...
antarabangsakan pelajar yang tak faham buat apa?
tak faham sebab belajar dalam bahasa penjajah...
fikir la betul2... sebelum merosakkan masa depan anak bangsa...
Komen: