Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Kehidupan Yang Pelik 2

Ahad, Mei 22, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:12 PG
Apa yang peliknya... orang yang tak bersuami biasa orang anggap bebas... nak buat apa2 pun bebas... awak senang tak ada suami... tudung tak cukup lepas dada pun tak apa... bujang lagi... ingat apa? kalau tak ada suami tak ada la orang nak kongsi dosa dengan kita? ayah tu apa?

ingatlah... sebelum suami memegang amanat untuk menjaga kita... siapa yang pegang amanat tu? wali kita.... ayah kita... kalau ayah kita dah tak ada... abang kita... dan seterusnya... tapi kita biasa lupa perkara ini... ingat macam perempuan bujang ni bebas... tak sangkut mana2 orang... tengok saja... bila lelaki lamar perempuan nak dijadikan isteri.. lelaki minta terus dengan perempuan tu untuk kawin dengan perempuan tu... perempuan tu terus setuju... tanpa tanya dulu pada walinya... mana peranan wali... perempuan selalu lupaa walinya... ingat diri dia tu janda kut... boleh buat keputusan kawin sesuka hati....itu lah perempuan sekarang...

jangan lupa... dosa wanita bujang akan mengheret ayahnya masuk ke neraka... sayang ayah tak? ker sayang suami jer? ayah tak sayang... kalau sayang ayah... jangan heret ayah masuk ke neraka kerana kita... kekadang ada trend saya lihat... nak berubah buat sesuatu yang baik lepas kawin...nak berhenti buat benda yang dilarang lepas kawin... sebelum kawin nak enjoy dulu... tak sayang ayah ker spesis perempuan macam ni... saya pun pelik.... bukan saya nak salahkan anak seratus peratus... mungkin ayah juga salah.. tak beri penerangan yang betul... sampai anak tak sedar telah mengheret ayah sendiri ke neraka....pelik...pelik....

satu lagi... orang perempuan bujang selalu cakap... "nanti dah ada suami nak jadi isteri solehah... nak jadi anak solehah dah tak mampu..." ... agak agak la kan.... kalau tak mampu jadi anak solehah... boleh ker jadi isteri solehah? kenapa kita perlu tangguhkan benda baik sehingga kita kawin? kalu tak sampai jodoh... tak kawin sampai mati... sampai akhir hayat juga la kita terus dalam kejahatan... betul tak? sebelum cuba jadi isteri solehah nanti... cuba jadi anak solehah sekarang....dah tak boleh nak jadi anak solehah sebab ibubapa dah meninggal... betul ker? bukan ker antara yang mampu memberi sumbangan pada ibubapa yang dah meninggal adalah anak yang solehah? doakan ibubapa... sedekahkan bacaan quran paada ibubapa... upah haji pun boleh... buat benda baik... niat sedekahkan pahala pada ibubapa... insyaAllah... sampai pada mereka... nak hujah panjang2 pun... aku bukan anak solehah... tapi insyaAllah... cuba kearah itu...

jadi kawan2 yang masih bujang... jom sama2 kita jaga diri kita... ingat ayah kita masih memegang kita sebagai amanah... jangan tunggu jadi isteri solehah kalu diri belum cuba jadi anak solehah... yang dah kawin pun .... jangan jadi isteri solehah saja... jadi juga anak yang solehah..... ingat siapa yang membesarkan kita dari kecil sampai dewasa... jangan jadi kacang lupakan kulit...
Komen: