Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Bersyukur Dengan Apa Yang Kita Ada

Jumaat, Januari 21, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:09 PTG
Anda sedih anda tiada pekerjaan? menjadi seorang penganggur? bersyukurlah sebab anda dapat meluangkan banyak masa dengan keluarga anda... berbanding orang yang mempunyai pekerjaan... masa bersama keluarga adalah masa yang amat berharga... Anda juga perlu bersyukur kerana ada tidak rasa tekanan kerja kerana anda bukan seorang pekerja... ketahuilah... berapa ramai yang mempunyai pekerjaan tapi rasa macam nak menganggur... tapi tak berjaya menjadi penganggur... kerana sebuah janji yang perlu dilunaskan.... termasuklah saya... saya tidak pernah buat resume setelah habis belajar... inikan pula nak minta kerja... tapi saya terpaksa kerja... tak pernah rasa jadi pengangur...

Post ini saya buat untuk meningkatkan motivasi diri sendiri... dan menambahkan rasa bersyukur... tu baru untuk yang menganggur... bagi yang mempunyai pekerjaan juga harus bersyukur... sebab ketahuilah berapa ramai yang ingin memegang jawatan yang anda pegang ... mereka berpusu-pusu minta kerja... tapi mereka tak dapat... itu rezeki anda... jadi anda kerja la elok2... pegang jawatan tu dengan penuh tanggung jawab... jangan hanya sekadar melepaskan batuk ditangga dengan makan gaji buta... ingat... jawatan itu satu amanah... buatlah misi yang bersesuaian dengan jawatan anda... supaya dengan kuasa yang anda ada... mampu memberi sumbangan pada masyarakat... bukan sekadar... untuk mengumpul duit gaji...

aku bukan mahu cakap pasal kerja sahaja... aku mahu cakap pasal rezeki sekali... hari tu bila aku buat bajet... kira punya kira... sikit jer aku boleh simpan... macam mana aku nak beli kereta dan rumah... aish... aku fikir balik... kalau aku tak mampu... macam mana orang yang mempunyai gaji yang lebih rendah dari aku boleh beli kereta, rumah dan sara keluarga... pelik2... namun semuanya ketentuan Allah... rezeki tu Allah yang beri kan? setiap anak ada rezekinya... orang kata kalau kawin murah rezeki... emm... pada aku.. syukur lah dengan apa yang kita ada... jangan lihat orang diatas kita... tapi lihat orang dibawah kita....syukur dengan nikmat yang Allah berikan untuk kita....segalanya bukan bergantung kepada berapa yang kita ada... tapi macam mana kita menggunakannya... ada banyak buat masuk kubur pun tak guna... gunalah sekadar yang sederhana...untuk keperluan sahaja... bukan untuk dibazirkan...fikir2kan kehendak anda sebelum berbelanja... rezeki bila2 masa Allah boleh bagi... bila2 masa Allah boleh tarik... jadi gunakan sebaiknya selagi kita mempunyainya....

pasal jodoh... pun kena bersyukur... anda masih bujang... bersyukur kerana masih ada banyak masa untuk ibubapa... ingatlah sayang bererti memberi keprihatinan.... tangungjawab pun tak banyak lagi... jadi anda masih ada masa untuk berehat...anda dah kawin... bersyukur juga...berapa ramai yang masih ternanti2 hadirnya jodoh mereka... ada dah dapat... dah ada orang yang sudi berkongsi hidup dengan anda...

banyak kalau mahu aku coretkan disini... bukan sekadar kerja, gaji, jodoh... tapi banyak lagi yang patut kita syukuri contohnya kesihatan ... dan paling utamanya nikmat iman dan islam... pendek kata... segala apa yang ada dalam hidup ini perlu kita syukuri... walau kita terpaksa lalui onak dan duri... segala yang berlaku Allah dah atur yang terbaik untuk kita... kita hanya perlu melaluinya dengan sabar... di akhir perjalanan kita pasti menemui sirna cahaya kebahagiaan... tiada istilah menyesal dengan apa yang berlaku melainkan menyesal atas perbuatan jahat kita... terimalah takdirNya dengan syukur dan sabar demi menemui sebuah kebahagiaan...
Komen: