Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Duit...duit...DUIT....

Khamis, April 02, 2009 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 7:16 PTG
sy nak tanya ... ada sape2 yg x nak duit... semua nak duit kan... ramai orang fikir betapa bagusnya kalau kita ada duit byk...kan3... manusia jd buta kerana duit...sggp jual maruah...jual bangsa.... jual negara dan paling teruk skali jual agama kerana duit... manusia lupa bahawa duit tu x mampu beli segalanya.... biasa la manuasia x kan bersyukur dgn apa yg kita ada... kita selalu mengharap lebih dr itu... sy teringat ada 1 benda yg sy pernah baca...

dlam traffic jem ...org miskin naik motor...tgk org kaya rilek jer dalam keta....

"mmm...best nyer kalu aku jd kaya...boleh naik keta....x de la berpanas berhujan ngan motor ni."

orang kaya yg kat dlam kete plak...tgk org naik motor....

"mmm... bagusnya kalu aku naik motor...x de la terperangkap dalam jem ni...cepat skit sampai"

nampakkan...betapa x bersyukur nya manusia ni...setiap benda ada baik buruk dia ...Allah dah tentukan segalanya ... dia tau yg terbaik utk kita... lari tajuk lak ni...

ok kita berbalik semula pasal duit ni... saya ada 1 cerita...pengalaman sy la... dulu...citer ni dah lama dah... masa zaman jahiliah lg.. sy kecik lg masa tu... hahah...sekarang pun masih kecik...x besar2.. sy kawan ngan sorang prof ni... prof ni yahudi...keturunan belanda dan indonesia... lama la gak sy kawan ngan dia... pastu tetiba... dia kata dia menang loteri 1 juta dollar US... dia kata dia nak bg kat sy hadiah tu... sy kata sy x nak... tu duit haram bagi agama saya... pastu lepas sy tolak dgn baik tu... dia dah x berhubung langsung ngan sy... bygkan kalu masa tu hati sy buta... buta ngan duit yg byk tu... kalu sy terima jer duit tu ... apa akan jadi... sy rasa la kan... mgkin dia nak tarik sy masuk yahudi...kalu x...kenapa lepas tawarkan duit tu.. dan sy tolak secara baik...kenapa dia terus hilangkan diri...pelikkan... Alhamdulillah.. sy x tergoda ngan duit tu... agama sy x leh di jual beli... moga2 x der la org islam tergoda ngan duit tu... Biarlah nyawa berpisah dr badan asalkan islam tetap di hati kita ...kan2...buat apa kalu dpt duit byk2 tp hati x tenteramkan??? hidup abadi kita diakhirat kelak tergadai... hanya dengan duit...kita terseksa selamanya di neraka... nauzubillah..


manusia ni... kalu dapat gaji 20000 sebulan pun x cukup...tp ada gak yg dapat 2ooo sebulan lebih dr cukup... segalanya pasal pengurusan kewangan...kalau pandai urus duit tu kita akan rasa duit tu byk... kalu kita x pandai urus pasti rasa duit tu x cukup walau banyak mana skali pun yg kita dapat... betul x... jd kita kena belajar cara pengurusan duit... supaya duit kita sentiasa cukup... xder la perlu berhutang atau meminta minta...

satu lg benda sy nak cakap pasal duit ni... ada org ingat duit ni boleh beli segalanya... kalu ada duit boleh dapat segala benda yg kita nak... biasanya org x berfikir macam ni adalah org yg biasa x de duit.... dan x pernah ada duit byk... hahah...(mcm la sy pernah ada duit byk) ...sbb dia x pernah terfikir kalu dia ada duit... dia akan pening memikirkan duit tu... takut duit tu hilang la... takut nyawanya terancam la... dan takut lalai dgn hiburan kerana duit byk... semua benda leh dapat nak dikatakan... sehingga mgkin kita lupa pada Maha Pencipta...

Cuba korang fikirkan.... kalu korang ada duit yg sgt byk... tp korang sedih.... sakit.... korang x de masa ngan keluarga... korang x bahagia... korang x berjaya.... korang sering runsing memikirkan nasib korang di akhirat kelak bila ditanya pasal duit tu... x de guna duit yg byk tu kan??? sebab semua ni lg penting dr duit tu... duit x dapat beli segalanya ... dan duit x bisa buat manusia gembira.... sy heran bila tgk budak2 pompuan sekarang... suka sgt ngan lelaki kaya... bg mereka lelaki kaya tu boleh bg mereka segalanya.... sesungguhnya apa yg mereka rasa tu adalah x betul...kerana duit punya kelemahanya sendiri.... sedangkan masa pun duit x boleh beli... inikan plak benda lain...memang la perempuan ni byk nafsu... kebanyakan nafsunya boleh dilangsaikan denga duit... contohnya nak shopping....nak barang kemas.... nak nampak cantik....semuanya memerlukan duit kan...tetapi pelihara lah nafsu mu itu....sbb benda2 ttu x de la berguna sgt...

bg sy la kan... duit bukan matlamat utama sy... sy x kisah byk duit ker x... asal apa yg sy nak kat dunia ni sy dapat... tp sy x nak la hidup tanpa duit... kerana duit tu penting untuk meneruskan kehidupan...x nak la minta belas kasihan org.... duit tu biarlah berpada pada... jgn byk sgt smpai sy lupa diri... mgkin sy memerlukan duit untuk perjuangan ni... biar la sy simpan duit tu... nanti sy guna di kemudian hari untuk perjuangan ni... bukan untuk kemewahan hidup... biarlah duit itu diguna untuk menambah ilmu didada atau untuk memajukan ummat...Ya Allah selamatkan lah aku dari nafsu terhadap duit....
Komen: