Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Rasa bersalah

Sabtu, Januari 14, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:51 PTG
kenapa aku rasa bersalah? aku tertanya pada diri aku... adakah aku tidak menjalankan tugas aku dengan sebaik mungkin... suatu ketika dulu... masa seorang pelajar aku dihantar kepada aku oleh ibunya... ibunya ambil no aku... dan minta aku jaga anaknya sebaik mungkin.... aku sekadar menjalankan tugas aku sebagai penasihat akademik... tak ada la jaga betul-betul...

akhirnya selepas 1 sem berlalu... keputusan peperiksaan keluar... anaknya mendapat bawah 2 pointer... kedudukan bersyarat... ibunya menelefon aku... bertanya tentang anaknya... sekali lagi meminta aku menjaga anaknya sebaik mungkin... dia tak nak anaknya gagal... dia risau akan anaknya di bandar... sedang dia diceruk kampung...

aku rasa bersalah.... mungkin semester lepas aku telah mengabaikan amanah yang diberi kepada aku... sem ni aku akan cuba sebaik mungkin... aku takkan menghampakan harapan seorang ibu kepada seorang anak... biar kami berbeza agama... mungkin dengan cara ini aku dapat menunjukkan keindahan islam kepada mereka... insyaAllah... mana tahu suatu hari nanti pintu hati mereka akan terbuka untuk memeluk islam...

Aku akan buktikan islam mengajar penganutnya bersikap amanah... dan bertanggungjawab... kisah ini mengajar aku betapa kasih dan risau seorang ibu kepada seorang anak... aku mahu semua pelajar aku berjaya... bukan sekadar hidup ini... tetapi juga hidup disana nanti....