Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Nikmatnya makan

Selasa, Januari 10, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 12:19 PG
Kita hanya akan dapat rasa nikmatnya dapat makan apabila kita tak dapat nak makan... saya kongsi pengalaman.... saya ni jenis yang ada gastrik... pantang biar perut lapar... tambah pula bila lapar pergi makan benda masam... gastrik la jawabnya.... saya pernah kena gastrik teruk... kena makan 24 jam... kalau tak makan nanti sakit perut gastrik... masa tidur pun kena makan... jadi penyelesaiannya kemam jer gula-gula  semasa tidur...

bila kena gastrik ni... biasanya  saya tak boleh makan... kalau makan muntah.... minum minuman yang mengenyangkan pun muntah....contohnya kalau minum susu... jadi kalau gastik... menjadi kebiasaan untuk saya membeli coklat sebagai alas perut... tapi sekadar alas perut jer la... makan coklat dan minum air kosong... kekadang tu makan coklat pun boleh muntah... dah la sakit perut gastrik... berak-berak... muntah-muntah.... memang meletihkan... saya sanggup menahan lapar sebab nak elak muntah... bila muntah letih dan sakit sangat... dah la tenaga tak ada sebab makan jer muntah... hanya Allah yang tahu betapa laparnya masa tu... memang menguji kesabaran betul la... bila tengok makanan teringin nak makan... tapi bila ingat balik pasal muntah.... tak berani nak makan....

biasa lepas sehari tak makan... ok la gastrik tu... mungkin dia nak berehat... sebab tu islam mensyariatkan ibadat puasa... saya pernah baca kalau tak silap... ibadah puasa adalah salah satu terapi gastrik... tapi orang kita biasa memberi alasan kalau tak nak puasa tu sebab gastrik... tambah2 yang malas berpuasa di bulan ramadhan... agaknya lelaki ni tak ada jawapan lain... perempuan ada juga cara nak mengelat...

bila dah boleh makan sikit2... kira sihat sikit la tu... tapi tak boleh makan banyak lagi... (saya ni jenis makan banyak.... makan sampai kenyang bukan berhenti sebelum kenyang... jangan ikut contoh tak baik ni...) dapat makan dan menghilangkan kelaparan tu sangatlah terasa nikmatnya... nikmat tak lapar... Alhamdulillah memberi peluang untuk aku merasai nikmatnya makan... semoga derita sakit yang aku alami sebagai penghapus dosa aku yang banyak bertimbun....

kita tak mungkin dapat merasa nikmatnya makan kalau kita sentiasa dapat makan... tambah2 kat malaysia ni... makannan berlebih2 sehingga kekadang membazir... ingatlah... saudara-saudara kita ada yang mati kebulur di negara lain... mereka sangat memerlukan makanan.... sedangkan kita langsung tidak bersyukur dengan kurniaan nikmat makanan yang Allah berikan... malah mensia-siakan lagi... hargailah setiap nikmat yang diberikan... kalau ada makanan tu,... habiskan jangan membazir....orang kata kalau kita menghabiskan makanan... nanti dapat suami soleh... betul ker? atau hanya sekadar mendidik kita agar tidak membazir....
Komen: