Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Mendidik Anak

Sabtu, Ogos 14, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:52 PG
huhu... seorang yang belum kawin nak cerita macam mana cara nak didik anak... boleh percaya ker? sebenarnya saya nak cerita cara mak ayah saya didik anak dia ni... sebab tengah rindu dekat kampung halaman...nak cerita cara nabi didik anak... rasa tak layak... tak banyak ilmu...jadi saya cerita melalui pengalaman saya jer la...

Orang didik anak ada pelbagai cara....ada yang garang... ada yang lembut... saya rasa mak ayah saya yang lembut... ada 2 kemungkinan sebab anak ikut cakap ibubapa... satu kerana dia takut pada ibubapa kerana ibubapa garang... kedua dia hormat pada ibubapa... mak ayah saya didik saya supaya hormat bukannya takut pada ibubapa... kata mereka... kalau ikut cakap mereka sebab anak-anak takut nanti tanpa mereka didepan mata... anak-anak mungkin akan buat benda yang dilarang dan meninggalkan benda yang disuruh.... kerana sebelum ni mereka hanya terpaksa...bukan dengan rela...

sebelum saya cerita pengalaman saya... nak ulas sikit pasal ibubapa yang garang... kegarangan mereka kekadang juga membuatkan anak-anak jadi tertekan...tapi tak dinafikan... kegarangan mereka mampu membentuk anak-anak menjadi insan berjaya... anak-anak dipaksa belajar pada masa tertentu... hidup mereka lebih tersusun... akhirnya mereka terbiasa dengan rentak itu... tapi ada juga anak-anak yang tidak suka dikongkong... mahukan kebebasan... hak bersuara... mungkin anak-anak ini tidak sesuai didik dengan cara paksaan... mereka perlukan ibubapa sebagai kawan... ingatlah anak-anak... kongkongan itu membuatkan kita selamat daripada dunia yang penuh kekotoran... berterima kasihlah kepada ibubapa kerana mengongkong anda... kalau mereka tak berbuat demikian ...mungkin kita menjadi anak-anak liar iaitu sampah kepada masyarakat....

ok.. saya teruskan dengan cara ibubapa saya mendidik...mereka menjadikan kami anak-anak sebagai sahabat... walaupun jarak usia kami dan mereka lebih kurang 40 tahun...mereka masuk ke dunia kami...faham akan kehendak dan keperluan kami...berkongsi suka duka bersama.... mendengar keluhan kami... membenarkan kami meluahkan pendapat...bergurau senda dengan kami.... bermain bersama kami....mereka tidak marah bila kami membuat silap... tapi mereka menasihati kami... setiap yang dilarang... mereka akan jelaskan... kenapa kita tak boleh buat? apa akibatnya? bila kami faham... kami sendiri akan menjauhkan diri daripada melakukan pekara itu...mereka tak akan pernah jemu menjawab soalan dari kami...bila mahu membuat keputusan... mereka akan bertanya pendapat kami terlebih dulu... kami diberi hak kebebasan bersuara... nyatakan pandangan kami....

mungkin sebab tu... bila dah besar... saya sangat pantang bila orang menyuruh saya buat sesuatu atau melarang saya buat sesuatu... tanpa mahu menjelaskan sebab dan akibat... macam tak ada objektif.... hidup kena ada matlamat... sehingga ada yang kata saya terlalu detail... sebab saya akan bertanya... sampai saya tahu segalanya... kawan-kawan pun malas nak jawab soalan saya kekadang...heheh....dan saya juga kekadang tak suka orang yang membuat keputusan berkumpulan tanpa bermesyuarat... dan menuduh saya tanpa membenarkan saya membela diri... mungkin kekadang saya dianggap biadap oleh orang lain kerana menjawab bila dimarah... tapi... saya telah didik untuk bebas bersuara oleh ibubapa saya... bukan maksud disini... melawan cakap ibubapa... tapi... membela diri...dan mengemukakan pendapat sendiri....bila nak buat keputusan.... walaupun dah ada keputusan... tapi saya lebih suka bertanya kepada orang lain... untuk lebih yakin... kawan-kawan selalu cakap... dia tanya soalan yang dia dah tahu jawapannya...heheh...

jarang sekali ibubapa saya marah... rasanya tak pernah sekalipun ibubapa saya menengking kami apatah lagi memukul kami... ayah pula... bila marah... dia jeling dengan muka masam jer... hukuman paling berat yang pernah diterima... kakak saya... kena ikat kat tiang rumah sebab tak nak pergi tadika... saya pula kena marah sebab mengamuk tak nak bila ibu suruh belajar baca Al-Quran dengan ibu... ayah pukul meja depan saya...huhu.. takut gila masa tu...ibubapa saya mencubit kami pun tak pernah... apatah lagi mencederakan kami...kami dibesarkan dengan penuh kasih sayang... semua yang kami nak... semua kami dapat... kecuali beberapa perkara yang kurang baik untuk kami... kami dijelaskan kenapa kami tak sepatutnya memiliki perkara itu....tapi bukanlah bermakna kami dibesarkan dengan penuh kemewahan... kami bukan orang kaya...kami diajar untuk berasa cukup dengan apa yang kami ada... kerana kami dah ada sebuah keluarga yang cukup bahagia....Alhamdulillah...

ibubapa saya tak pernah paksa kami dalam melakukan apa perkara sekalipun... termasuklah belajar... kami belajar kalau kami rajin... kami tengok tv kalau kami malas... yang pasti saya yang paling malas.....hehe... bila musim puasa ni teringat waktu bersahur kat rumah... mak dan ayah akan bangun awal ... mak masak... ayah akan mengaji Al-Quran sambil temankan mak...lepas mak siap masak...ayah akan kejutkan kami adik beradik... kalau masa kecil... ayah dukung letak atas kerusi... bila dah besar ni... ayah pimpin jer la sampai ke kerusi...begitu sabar dan penuh kasih sayang mereka membesarkan kami yang banyak kerenah... (teruk betul budak pemalas ni)... bila saya tak siap kerja sekolah... mak saya tak marah... malah tolong saya siapkan kerja sekolah tu...huhu... kat u ni tak ada orang nak tolong buat... masa buat tesis dulu... mak kata... kalau kat rumah.. boleh mak tolong...tapi kat universiti... kena la buat sendiri...huhu...

dah tak tau apa nak tulis... sampai disini sajalah tulisan saya kali ini... tulisan ini saya postkan khas sempena hari jadi ayah saya yang dah lepas... 12 Ogos... ayah saya ni seorang yang suka buat lawak... lawaknya... kekadang tak terfikir dek otak membuatkan kami bluur... bila dah faham... kami gelak ramai2...lama tak geletek baba...hehe... terima kasih baba dan mama.... ***** sayang mama dan baba sangat-sangat...mama dan baba lah ibubapa terbaik buat kami di dunia ni.... Alhamdulillah... terima kasih Allah...

***** => nama sebenar saya tak boleh ditulis disini...hehe
===> cara ni tak tau sesuai ker tak untuk anak lelaki... sebab adik beradik saya semua perempuan.. biasanya cara didik anak perempuan dan lelaki berbeza...sebab diciptakan berbeza...hehe
Komen: