Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Seksa dunia...seksa lagi akhirat..

Jumaat, Ogos 27, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 7:33 PG
ketika kita rasa terseksa hidup dunia ni...ingatlah... seksa lagi kita kat akhirat sana kalau kita pilih jalan yang salah...jadi elakkan dulu seksa di akhirat kerana seksa disana tiada penghujungnya... seksa di dunia hanya sementara...

contohnya dalam menutup aurat... ada orang kata panas... mungkin itu seksa dunia... tapi saya rasa alah bisa tegal biasa... tak panas pun... tak seksa pun nak dibandingkan balasan diakhirat nanti....seterusnya contoh masa solat berjemaah..
semua sibuk nak duduk bawah kipas... solat terawih... ada orang tak nak duduk rapat sangat nanti panas....dan terduduk atas jari kaki... aduhai.... panas sekejap jer... 1 jam jer tarawikhnya... kalau panas masa pergi buat facial guna wap panas tu boleh plak tahan muka kat situ...kalau yang terduduk atas jari tu... kan elok lepas habis solat boleh bermaafan... lagi rapat lagi mesra... bila bersentuh cas bertukar baik juga untuk kesihatan untuk menyeimbbangkan cas dalam badan...

masuk komuter... berhimpit-himpit... nasib baik la sekarang ni ada ladies coach... kalau tak berhimpit semua jantina lagi haru biru... sambil kita berhimpit kat dalam komuter tu... menunggu destinasi yang dituju tu sampai...apa kata kita fikirkan pula apa nasib kita di padang masyar kelak... panas kat dalam train tu ok lagi... tempatnya teduh... kekadang terasa lagi aircondnya... kat padang masyar nanti matahari tegak kat atas kepala... bukan sebentar lama plak tu... macam mana kita mampu bertahan.... bukannya... kita menunggu saja2... tapi dengan penuh debaran... berapa banyaklah pahala yang kita sempat bawa... berapa banyaklah dosa yang dah kita kumpul.... ku tak layak masuk ke syurgaMu namun tak pula sanggup ke nerakaMu... ampunkanlah aku....ya Allah....debaran menantikan syurga atau nerakakah destinasi kita seterusnya...

sekarang musim orang nak balik raya,... kalau nak tengok jem dalam hutan masa ni la...kereta beratur penuh lereng bukit dalam hutan...dari karak sampai kota bharu...penantian hanyalah paling lama 20 jam... sampai la rumah tu... tapi penantian dekat padang masyar jauh lebih lama dari itu....menunggu menuntut kesabaran... jadi apa kata dalam menunggu jalan jem tu... kita bina kesabaran dalam diri kita... supaya masa kita tak terbuang begitu sahaja... kerana sedetik didunia ni amat berharga... boleh memberatkan mana2 penimbang kat nanti hari kiamat....

kesimpulan disini ialah...semasa kita lalui benda yang kita rasa seksa didunia ni... cuba ingat betapa sengsara kita kat akhirat nanti kalau kita tak gunakan hidup kat dunia ni sebaiknya... jangan tunggu untuk buat baik dan memohon ampun... kerana kita mungkin mati sedetik lagi...
Komen: