Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Mendidik Anak 2

Selasa, Ogos 17, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 1:08 PTG
semalam dapat idea baru nak tambah dalam bab didik anak ni... kira sambung cerita sebelum ni... almaklumlah nak dekat musim raya ni... rindu pada rumah menjadi-jadi...

orang zaman sekarang ni... suka beli permainan untuk anak-anak... macam-macam jenis... ni yang saya jeles ni... mak ayah saya tak pernah belikan kami permainan... kecuali basikal 1 sorang... pastu anak patung pun autie saya beli 1 sorang...saya jer ada satu permainan tu pun sebab hadiah saya kena bedah dulu... iaitu piano guna bateri... sampai sekarang boleh guna lagi... satu-satunya permainan yang dibeli oleh mak ayah saya... ialah Sistem Belajar...sambil main kita belajar... kalau tak main benda tu... main jual-jual guna kertas dipotong kecil tak pun main jual nasi... anggap biskut jadi nasi... biskut kanji jadi nasi... biskut bantal jadi lauk sebab masin.... bila boring main tu... kami main panjat tangga... panjat penghadang tangga...panjat pagar tangga...panjat sofa... susun sofa... main komputer...main lari-lari.. lompat2... semua dalam rumah.... sesungguhnya kehidupanku dan permainanku hanya didalam rumah sejak berumur 5 tahun....bukan kerna aku di kurung... tapi rumahku adalah syurga ku....kehidupan ku hanya rumah dan sekolah... keluar dari kedua tempat ini pastinya bersama ibubapa ku...sehinggalah kat universiti... kat universiti ni la liar sikit(skit ker??? banyak kut)...sebab tak duduk dalam rumah.... kalau balik rumah sama jer macam dulu....tapi tak pandai-pandai juga buat kerja rumah...duk rumah jer lebih... asyik main jer...lupa nak cakap... permainan idaman saya sejak kecil.... iaitu kereta lumba kawalan dan brick game hanya saya dapat bila dah umur 22 dan 23 tahun... kereta lumba tu dapat sebab saya nak kaji buat tesis.,.. tu pun beli sendiri... brick game... kawan bagi hadiah hari jadi...

pastu biasa... kalau orang lain... kalau result ok... terutama untuk exam yang besar... mesti dapat hadiah best-best... tak pun dapat duit banyak... kami adik beradik tak diajar begitu... kami tak diberi penghargaan untuk pencapaikan kami dan tak disalahkan jika pencapaian kami teruk... jadi kami belajar bukan untuk mengejar wang ringgit atau hadiah... kami belajar untuk kami dapat ilmu tu... mama suruh berusaha sebaik mungkin... supaya kalau gagal kita tak menyesal...tapi bagi aku... aku tak nak belajar dan berusaha sebaik yang aku mampu... aku takut imanku yang lemah bakal menyalahkan takdir andai aku gagal... jadi... aku tak pernah berusaha yang terbaik yang aku mampu... supaya aku mampu menyalahkan diriku andai kegagalan yang aku miliki.... dan sekarang setelah aku lalui kegagalan dan kejayaan.... aku tahu... kegagalan adalah pendorong kejayaan... tanpa kegagalan aku takkan merasa manisnya kejayaan... dan kejayaan mungkin bakal mendorong kegagalan dimasa hadapan bila kita terlalu asyik dengan kejayaan itu... ketahuilah...kejayaan itu adalah anugerah Allah... tanpa bantuan dariNya... kita akan gagal... ucaplah Alhamdulillah...pengalaman mengajar segalanya....mama dan baba hanya pernah menghadiahkan sebuat tv kecil kat aku...harga RM60... tu la satu-satunya hadiah yang aku dapat untuk pencapaian aku... masa tahun satu di universiti... masa tu hobi aku tengok tv... sekarang dah tak minat... suka membaca plak....tapi aku masih sayang tv tu...

mendidik anak dalam berpakaian... sejak dari kecil... umur 1-2 tahun lagi... kami dibiasakan memakai baju kurung yang mak jahit...mak beli kain yang jahit 3 pasang baju yang sama.. cuma saiz yang berlainan...bila dah buruk baju tu kami pakai kat rumah... yang baru pakai jalan-jalan... bila baju tu dah tak padan... yang kakak punya berpindah ke tangan adik.. aku dapat yang last skali..hahah...kami dapat 2-3 baju kurung setahun... 2 raya puasa... 1 raya haji... ni masa kecil2 dulu la... tu jer la baju yang kami pakai sampai kami besar... pakai seluar untuk sukan kat sekolah jer la... sehingga dah jadi kebiasaan kami memakai baju kurung... aku rasa lebih selesa memakainya berbanding pakaian lain.... sebab dah biasa... macam kata pepatah... alah bisa tegal biasa... kalau ibubapa zaman sekarang... masa anak kecil lagi dididik untuk berpakaian seksi... jadi... bila besar... teka sendiri la pakaian macam mana yang mereka akan pilih....

adil... dalam mendidik anak kena adil... jangan berat sebelah...mak ayah saya bersikap adil... dari kecil... kalau saya dapat sebiji epal kat sekolah... saya tak akan makan di sekolah...saya akan bawa pulang dan potong 5... sama banyak ... makan kat rumah.... mak dan ayah tak nak kami bergaduh.... sebab tu mereka kena adil... kalau kami gaduh... mak dan ayah tak akan menangkan yang adik... tapi... leraikan dengan baik... dengan situasi menang-menang.... tapi adik ni yang selalu start buat jahat...heheh....

ok la... tu jer setakat ini...harap tak ada yang terasa puasa2 ni...ni hanya luahan hati dan pendapat seorang anak terhadap cara didikan terhadapnya...dan cara didikan yang dilihatnya....kiranya didikan anak dari perspektif seorang anak...hehe
Komen: