Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Cabaran Mendidik

Jumaat, Januari 25, 2013 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:04 PTG
kini telah genap 2 tahun saya menjadi pendidik... genap 2 tahun juga la saya meninggalkan impian saya... dan membina impian baru untuk menjadikan impian orang lain 1 kenyataan... eh... tugas pendidik ni agak-agak macam santa claus pula... menunaikan impian orang lain... tidak... santa claus tu hanya karut marut kristian... tiada di alam nyata... tapi pendidik hidup di alam realiti... ini bukan tugas mudah....

2 tahun saya menjadi pendidik.... banyak benda yang saya pelajari... baru saya benar-benar faham apa perasaan seorang guru... betapa susahnya menjadi seorang guru... betapa susahnya mendidik pelajar untuk berjaya dan mencintai ilmu itu... realiti yang dapat saya rasa mendidik pelajar untuk lulus jauh lebih susah berbanding memastikan diri sendiri dapat anugerah dekan....

Pendidik bukan sahaja perlu mempunyai ilmu yang cukup untuk mengajar... tapi perlu mempunyai kekuatan  dari segi fizikal... mental dan spritual... serta emosi...Fizikal untuk berkejar ke kelas dengan menepati masa.... mental untuk tahan dengan tekanan kerja yang banyak... dan emosi untuk mampu menahan marah dengan pelbagai kerenah pelajar...

Saya akui... sejak jadi pendidik ni... hampir setiap malam saya menangis... mengenangkan pelajar-pelajar saya... saya ingin melihat mereka berjaya... ingin melihat mereka mencapai impian mereka... tapi kekadang mereka ni tidak bersungguh-sungguh.... kadang-kadang saya lebih bersungguh dari mereka untuk melihat mereka berjaya... ini memang menguji kesabaran saya...

ada masa saya rasa saya bukan pendidik yang baik... yer... saya tak mampu menarik minat pelajar saya untuk mencintai ilmu yang saya ajar... hingga kekadang saya akan menyalahkan diri saya jika pelajar saya ponteng atau gagal... saya akui... saya langsung tidak mempunyai pengetahuan dalam pendidikan... ilmu dari segi kaunseling... saya hanya cuba jadi pendidik impian saya... saya memang tak mampu nak didik pelajar dalam bilangan banyak kerana tak mampu nak beri perhatian kepada semua pelajar... mungkin saya hanya mampu mendidik pelajar dalam kelompok kecil... sebab saya dah biasa buat study group dalam kelompok kecil masa saya di universiti dulu.... saya benar-benar berharap pelajar saya dapat maafkan saya atas kelemahan saya ini...

Kini saya lebih menghargai jasa pendidik-pendidik saya... terima kasih kepada semua yang pernah mengajar saya secara langsung atau tidak langsung... jasa anda semua memang tidak mampu untuk saya balas....