Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Doh Nok Geghoh...

Isnin, Mei 31, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 8:05 PG
Doh nok geghoh ni dalam bahasa kampung saya... kalau dalam bahasa melayunya "dah nak jadi". dalam tajuk ni... saya nak bincangkan tentang penerimaan terhadap takdir ataupun redha dengan takdir... saya yang kurang ilmu ni hanya boleh cakap berdasarkan pengalaman dan apa yang saya lihat dan baca sahaja... tak mampu nak ulas secara ilmuan...

kita mulakan tajuk ni dengan satu situasi... sebuah kereta dilanggar oleh kereta lain... memang kalau nak ikut undang-undang salah kereta yang melanggar la sebab tak ikut peraturan... untuk senang saya jelaskan lebih lanjut tentang satu situasi... sebuah kereta yang lalu diatas jalan tetiba dilanggar oleh kereta yang keluar dari parking... dari sini sudah nampak salah siapa... hakikatnya... kedua-dua pemilik kenderaan ni tidak mahu kejadian tersebut berlaku.. baik si pelanggar atau yang dilanggar... mana ada orang nak habis duit begitu saja baiki kereta yang berlanggarkan.. si pelanggar melanggar kereta itu dengan tidak sengaja... sebab ditakdirkan kejadian itu berlaku... segalanya hanya dijadikan sebab si pelanggar mungkin tidak perasan akan kehadiran kereta yang dilanggar... alangkah baik kalau kedua-dua yang terlibat dalam situasi ini redha dengan apa yang berlaku.. saling bermaafan bukan saling menyalahkan... tapi kebanyakan situasi ini berakhir dengan pergaduhan.. permusuhan dan dendam... ada yang siap keluarkan parang untuk menetak... aahhh... malas aku nak cerita... keganasan ni...

balik semula ke cerita perlanggaran tadi... andaikan kereta yang dilanggar ialah sebuah kereta mewah milik orang muda.... dan kereta yang melanggar adalah sebuah kereta kancil buruk yang dipandu oleh orang tua... pada dasar yang biasanya terjadi... orang yang melanggar terpaksa membayar kos membaiki kerosakan kereta yang dilanggar di samping membayar kos membaiki kereta sendiri... kalau kereta yang dilanggar itu jenis yang mahal.. maka calar skit pun mahal untuk dibaiki... bayangkan... mampukan orang tua itu... yang mungkin bergantung hidup dengan duit yang diberi oleh anak-anak.. untuk membiaya kos membaiki kereta orang muda itu? pada saya... orang muda itu patut bersikap redha... jangan salahkan orang tu tersebut.. kemalangan tu memang dah nak jadi.. memang dah tersurat dalam takdir Ilahi.. jangan la tuntut duit dengan orang tua tu... kesian... terimalah apa yang berlaku dengan hati yang lapang... maafkanlah orang tua itu... pastinya dia juga tidak mengingini kemalangan tersebut... kekhilafannya hanyalah penyebab kemalangan itu berlaku... dah duit baiki kereta tu bukan rezeki mereka... terima jer lah... kalau perkara sama berlaku pada kita... harap kita pun redha...

seterusnya... kalau kes yang kita bagi pinjam barang kita kat orang lain... pastu barang tu rosak atau hilang semasa dalam jagaan orang tu... jangan kita salahkan orang tu... sebab barang tu memang dah nak rosak.. ataupun memang dah nak hilang.. x perlu la minta ganti dengan orang tu...barang tu kalau duk dengan kita pun.. bila nak rosak dia rosak gak... bila nak hilang pun hilang juga... cuma masanya berbeza... keadaanya berbeza.. jangan salah orang tu... dia pasti dah terbeban dengan rasa bersalah... jangan tambah beban dibahu mereka... ingat la barang tu dah bukan rezeki kita... terimalah takdir itu seadanya...Moga kita mampu melakunya...

dah habis pasal salahkan orang... kita tukar tajuk lain plak... pasal salahkan diri sendiri... ramai yang suka salahkan diri sendiri...kalau aku buat tu dulu... mesti tak jadi gini... kalau aku tak buat benda tu... mesti benda ni tak jadi... begitulah keluhan yang biasa didengar... salahkan diri sendiri atas segala benda yang berlaku.. contonya.. kita tersalah tertukar duit RM50 dan RM1... masa nak bayar barang dengan duit RM1... kita terbagi RM50... tapi kita tak perasan.. lepas kita perasan akan kehilangan duit tu... pasti hadir difikiran kita... patutnya kita letak asing duit RM50 tu dengang RM1... tapi yang dah berlaku tidak mampu diubah lagi... duit tu dah hilang..apa yang kita mampu... ubah benda tu untuk masa akan datang... dan terima jer la perkara tu dengan hati terbuka... dah tu buka rezeki kita... doh nok geghoh.. nok wat lagu mano.. jangan asyik duk fikir pasal duit tu... teruskan kehidupan seperti biasa... mungkin RM49 itu harga pengajaran yang kita dapat...sesungguhnya pengajaran dan pengalaman tu lebih berharga dari RM49... ada kekadang... kesalahan tu menyebabkan kita jadi tak yakin untuk membuat keputusan... kalau minta orang lain tolong buat keputusan pun... nanti orang lain disalahkannya...tu la manusia... selalu rasa nak undur masa yang telah berlalu.. nak baiki kesilapan lalu supaya segala yang kita nak menjadi kenyataan hari ni...kita kena ingat... apa yang kita lalui hari ni adalah jalan yang terbaik yang diciptakan untuk kita...jangan salahkan diri dan takdir yang berlaku... yang kita rasa yang terbaik untuk kita tak semestinya terbaik... kerana hanya Allah yang tahu apa yang terbaik... tapi sikap salahkan diri sendiri juga baik... kita mampu sesali kesalahan yang telah kita lakukan... kita tak perlu ubah masa lalu kita.,. kerana itu pengalaman bagi kita... tapi kita boleh ubah masa sekarang dan akan datang... supaya kita mampu menjadi insan yang lebih baik....


teruskan pula dengan masalah yang teruk sekali... iaitu salahkan takdir atau Tuhan yang menakdirkan...ramai juga orang kita yang kata kita dah berusaha sebaik mungkin... tapi apa yang kita dapat tidak setimpal dengan apa yang kita buat...itu hanya rasa dalam hati kita... cuba kita tengok kes... ada kekadang kita dah study macam nak mati... tapi result yang keluar... tetap teruk... jangan sesekali salahkan Tuhan atau takdir yang berlaku.... tapi cuba kita siasat diri sendiri... mana tahu niat kita belajar tu tersasar... kita ada tak hormat guru atau ilmu ker... mungkin ada berkat yang hilang dalam masa kita belajar... contohnya.. masa cikgu ajar... kita buat benda lain... secara tak langsung menyakitkan hati guru kita tu... baiki kelemahan diri dulu... jangan asyik nak menyalahkan... tak pun mungkin Allah nak uji kita... moga kita kuat menghadapi ujian tu...

huhh... dah panjang lebar dah ni... akhir kata dari tajuk ni... doh nok gheghoh... jange nok saloh kok oghe lain... jange dok beci ko diri sediri... jange la maghoh ko Tuhe... keknya... bekki diri sendiri.. teghimo lah takdir tu... sebab hok tu la terbaik untuk kito... (dah nak jadi... jangan nak salahkan orang lain... jangan duk benci diri sediri... jangan la marahkan Tuhan... tetapi... baiki diri sendiri.. terima lah takdir tu... sebab itulah yang terbaik untuk kita... )
Komen: