Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Cinta Manusia VS Cinta Allah

Selasa, Mei 04, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 1:54 PTG
Bila kita mencintai seorang manusia.. pastinya kita mencurahkan sepenuh cinta kita kepadanya... setiap masa kita rindu akan si dia... tidak sabar untuk berbicara dengannya... tak dapat jumpa pun, call atau sms pun jadilah... asalkan setiap masa kita boleh bersamanya... kalau si dia tak ada kredit tolong topupkan... sanggup makan maggi hari-hari asal dapat contact si dia hari2...kalau dah set nak dating tu... sehari sebelum kita dah siap pakaian, hadiah...hadiah plak rela berhabis duit beli mahal... asal si dia gembira mendapat hadiah itu... pastu... andaikan dating kita tu pukul 10 pagi... pukul 7 pun dah start bersiap... pakai cantik2... pukul 8 dah siap... pukul 9 plak dah sampai tempat temujanji... rindu nak dikatakan... sanggup tunggu walaupun masa temujanji 1 jam lagi... tengah tunggu tu sms dan call lagi tanya bila nak sampai... pastu bila dah jumpa dengan si dia... macam dah lupa semua benda lain... segala pemikiran, hati semua fokus kat si dia jer... masalah bertimbun dalam otak pun tetiba jer terbang melayang entah ke mana... pastu ikut jer apa dia suh buat... tak kisah apa berlaku... tak kisah maruah tergadai.. asal cinta pada si dia terbukti... si dia nak buat apa pun...ikut jer... relakan segalanya pada si dia... masa bersama si dia tidak mahu diganggu... ada hp dioffkan... waktu solat pun dilambatkan... x pun tak solat terus... kalau solat nantikan berkurang la waktu bersama si dia... bukan senang nak jumpa si dia ni... bila nak berpisah sedih bukan main... macam la tak boleh jumpa lagi... pastu plak ...tertiba... si dia nak putuskan hubungan... sedih bukan main... ada sampai sanggup bunuh diri lagi... menangis sampai air mata darah... begitulah kisah cinta seorang manusia dengan manusia lain... begitu kuat cintanya...

mari kita telusuri pula kisah cinta manusia dan Allah... Tuhan merangkap tuan kepada manusia... ramai muslim yang bila ditanya.. katanya cinta pada Allah... tapi mari kita tengok apa yang mereka buat...demi cinta pada Allah... kita kata pastinya kita mencurahkan sepenuh cinta kita kepadaNya... setiap masa kita rindu akan Allah... tidak sabar untuk berbicara denganNya... betul ker macam ni? ker hanya kata kata manis dibibir saja... dengan manusia kita boleh la nak tipu... tapi dengan Allah... dia tahu setiap yang tersirat di hati kita...kalau benarlah kita rindu... tak perlu bersusah payah... tak perlu menghabiskan duit ... zikir lah setiap masa dan ketika... agar setiap masa kita boleh bersamanya...tapi kita tak zikir setiap masa kan? kadang2 jer kita ingat Allah... adakah itu dinamakan cinta? Allah sepatutnya berada dihati kita setiap masa... bila kita senang... bersyukurlah kepada Allah...ucaplah Alhamdulillah... bila kita susah... minta la pertolongannya...kalau waktu solat plak... adakah kita tak sabar menemuiNya? tidak kan? kalau boleh kita nak lambatkan ... nak siapkan urusan dunia dulu... sungguh berbezakan cara kita melayan cinta kita pada manusia dan pada Allah... padahal Allah jauh lebih besar berbanding manusia... sepatutnya kita ambil air semayang dulu...pastu... tunggu azan... sementara tu berzikir kepadanya... bila dah masuk waktu... kita solat kepadanya... ni kita... bila solat.. macam2 ada kat dalam fikiran... pasni nak buat itu lah...pasni nak buat ini la... teringat itu dan ini... mana fokus kita masa kita berdating denganNya.. padahal kalau jumpa Sultan pun kita bukan main lagi ikut tatatertibNya... takut..terketar2... Tapi bila jumpa Allah.. Raja sekelian alam... kita boleh lagi nak fikir benda lain.. nak rancang kehidupan yang sementara ni... pastu plak... dah la jumpa dia tak ikhlas langsung... mengaharap balasan plak tu... kalau jumpa si dia... kita bagi hadiah... jumpa Allah kita minta hadiah... ishk... tak malu betul la kita ni kan... buat semua benda nak mengharap hadiah dari Dia... nak mengharap syurga dan pahala tak pun untuk mengelak dosa dan nerakan... mana bukti cinta kita kalau kita mengharap semua ini... kita kan hanyalah seorang hamba... dah la mengharap cinta diri Tuan kita... pastu buat kerja nak harap balasan... seolah-olah seorang hamba yang kalau kena paksa (hukum kalau tak buat kerja) baru la nak kerja.. asal dapat habuan dari kerjanya baru nak buat kerja... mana bukti cinta kalau macam ni... layakkah kita sebagai seorang hamba nak buat macam ni? kalau tuan kita tu manusia... saya rasa dah lama kita kena bunuh... kena bakar dan kena seksa...apa punya hamba la kita ni...sepatutnya kita buat semua benda ni kerana rasa kehambaan kita dan cinta kita kepadaNya bukan untuk mengharap balasan dan menolak hukuman...kalau Allah suruh buat ...walaupun kita kata kita cinta... tapi tak semua benda kita ikut... ada yang kita tak ikut... padahal yang dia suruh buat semua ada kebaikan untuk kita... tapi kalau si dia suruh semua kita buat...kenapa yer? betul ker kita cinta Allah.. kenapa kita tak nak buktikan bahawa kita cinta Dia? sebab hati kita kata... Dia tahu segala isi hati kita? betul ker dalam hati kita ada cinta pada Dia? atau sekadar manis dimulut sahaja? masa bersama si dia.. kita benarkan sesiapa saja yang mahu mengganggu kita... urusan duniakan lebih penting... hp pun tak dioffkan semasa menemui Dia...waktu temujanji pun dilambatkan demi menyiapkan urusan dunia terlebih dahulu... bila kita rasa jauh dari dia... kita rasa bebas dari peraturannya... kita tak rasa sedih pun....kita tak menangis... bila dia tinggalkan kita... x ada perasaan... nah... begitulah lemahnya cinta kita pada Allah...

cuba bandingkan cinta kita pada manusia dan cinta kita pada Allah... jauh berbeza.... Padahal Allah yang patut mendapat cinta kita..... manusia tak layak mendapat cinta itu... tapi realiti yang berlaku terbalik...kita perlu semak kembali diri kita... andai benar kita cinta padaNya...
Komen: