Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Luahan Si Bujang

Ahad, Februari 06, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 8:42 PG
Bila buka facebook... tengok orang bertunang dan kawin... mengandung dan dapat anak... kawan2 masa sekolah dulu... terfikir bila la sampai jodoh aku... pastu fikir... ada ker lelaki yang nak kat aku... ada ker lelaki yang akan bagi hati dia kat aku... ohhh... aku macam tak layak jer untuk semua itu... Layakkah aku???... siapalah aku nak dibandingkan dengan perempuan lain... orang lain cantik... pandai masak... lemah lembut.. ayu.. kemas... rajin... baik... pandai ambik hati... solehah... pandai ilmu agama... mengaji Quran pun sedap... siapa yang nak kat aku yang tak ada apa2...

Ahhh... buat apa aku fikir pasal jodoh... biarlah Allah yang tentukannya... kalau aku kawin nanti... kang aku tak mampu memuaskan hati suami.. tak pasal2 tempah neraka... kawin konon2 sebab nak kumpul pahala layan suami sebaik mungkin... tapi nanti kawin... terkumpul dosa pula menggunung tinggi sebab tak taat pada suami....boleh ker aku jadi isteri yang baik? kalau tak mampu... baik tak payah kawin... tapi kalau kawin... dapat jadi isteri solehah... boleh masuk mana mana pintu syurga yang dikehendaki... tapi mampukah aku???

Hakikatnya... kekadang aku rasa nak kawin... kekadang aku rasa tak nak kawin.... nak kawin sebab aku diciptakan sebagai seorang wanita yang memerlukan lelaki untuk membimbing aku... tapi aku fikir lagi... macam la aku tak boleh hidup tanpa lelaki.... hidup tak perlukan lelaki kecuali ayah... tak nak kawin sebab takut tak mampu jadi isteri solehah... takut tak mampu mengorbankan masa bersama mak ayah demi untuk seorang suami...

Alahai... kawin ker tidak... biarlah Allah yang uruskan... pastinya ketentuan Allah adalah yang terbaik baik untuk ku... tak payah lah aku pening2 fikir... kalau kawin dapat berbakti pada suami... kalau tak kawin dapat fokus untuk berbakti pada ibubapa... yang penting aku bahagia dengan apa juga yang aku lalui dalam hidup aku....
Komen: