Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Make up!!!

Sabtu, Mac 24, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 6:28 PTG
Kalau sebut pasal make up.... pasti sinonim dengan perempuan kan? kenapa saya mahu cakap pasal make up? sebab saya perempuan kah? sebenarnya saya teringin nak tulis pasal make up... sebab saya pernah ditanya tentang make up oleh pelajar lelaki saya.. dia tanya kenapa perempuan suka memakai make up tebal? ermmmm... jadi di sini tujuan sy bukanlah untuk mempromote make up apa yang cantik.. make up apa yang mahal... jenama apa.... jenis apa yang terbaik... sebab saya tak arif tentang benda tu semua walaupun saya seorang perempuan..... nama pun skru kan... kepala skru tahu tahu la...haha...

saya mahu tolong jawab soalan pelajar saya tu kat sini... pandangan saya tentang perempuan yang bermakeup sebagai seorang manusia... ada beberapa faktor yang menyebabkan mereka bermakeup..  pertama yang saya dapat lihat dengan jelas adalah kurang keyakinan diri...  dia rasa dirinya kurang cantik... jadi bagi dia make up tu umpama pelindung dirinya... supaya dia rasa dia nampak lagi cantik dan menambahkan keyakinan diri dia.... sebab dengan make up ni... kulit yang bergerutu boleh nampak licin... kulit yang hitam boleh nampak putih... pada saya tak salah bagi orang tu kalau make up sekadar nak tambah keyakinan diri... tapi jangan la terlebih sangat...

ada juga yang make up untuk hilangkan pucat pada muka... sekadar bedak muka... lipice... dan mungkin sedikit pemerah pipi ... contonya nak interview atau presentation... untuk mengelakkan kita nampak takut... saya pun pernah pekai atas sebab ini... sebab tak nak nampak penakut sangat...hehe...

tapi yang saya tak boleh terima kalau pakai make up sebab nak pikat jantan.... nak tarik perhatian... kau bukan setakat menjatuhkan maruah kau saja... tapi menjatuhkan maruah perempuan2 lain sekali..... kau ingat kerja perempuan ni nak rosakkan lelaki ker? kenapa? diri kau dah tak laku sangat ker? sanggup buat apa saja nak tarik perhatian jantan.... tolong la weh... jangan memalukan kaum boleh... muka cantik yang diberi bukan untuk perhatian jantan jalanan... tapi buat suami kau..... kesian dia....

kalau saya... saya kalau pakai make up... rasa keyakinan diri hilang... sebab rasa orang pandang jer.... (aduh...perasan cantik la tu...hehe)... saya lebih yakin untuk tampil ke depan dengan muka saya sendiri tanpa make up... walaupun dah berpeluh dan berminyak... bukan sebab saya rasa saya cantik... saya ni bukan kategori perempuan cantik... boleh masuk kategori hodoh ada la... cuma jenis saya tak suka berada disebalik make up... tapi saya suka juga beli make up .... hanya untuk hilangkan stress.... main pakai make up dalam bilik...hehe...kesimpulannya... nak make up boleh... tapi biarlah berpada2.... jangan sampai menarik perhatian pula.... kalau boleh make up la untuk suami... (tapi ramai juga lelaki yang sukakan neutral beauty)