Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Susahnya menerima takdir

Rabu, Mac 14, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:47 PTG
Kenapa susah sangat hati ini untuk menerima takdir? biarpun telah lebih 1 tahun takdir itu berlaku... namun hakikatnya hati ini masih belum pulih.... masih bernanah dan berdarah... kenapa susah untuk aku redha dengan ketentuanNya... kenapa payah untuk aku menerima takdir yang aku yakin itulah yang terbaik untuk aku... kenapa perlu ada dengki dihati ku bila melihat kawan2 lain melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi... itu bukti hatiku belum sembuh terubat...

Dengan kehidupan baru... aku rasa aku lebih banyak menangis... entah kenapa.... kekadang rasa emosi kurang stabil... sampai blog ni pun dah jadi tempat meluah perasaan... sampai kekadang aku rasa tak sabar nak kawin... nak seorang kawan yang aku mampu berkongsi rasa... mungkin juga tekanan kerja yang membuatkan hidup aku bertambah tertekan... yeah... aku stress... stress dengan kehidupan di alam pekerjaan... sebab aku belum bersedia untuk bekerja pada usia ni.... untuk mengajar 5-6 subjek dalam satu semester bukan kerja mudah... nak kena buat nota, soalan, tanda dan macam2 lagi... arghhh... aku tertekan.... semua rujukan aku cari jer dalam buku yang aku beli... campur dalam internet... bukan ada buku teks macam sekolah pun.... nak cari lagi... nak baca lagi... nak fahamkan lagi... nak ajar lagi... nak buat nota lagi... nak buat soalan lagi... nak tanda soalan lagi.... pening....

Target aku satu jer... nak tengok pelajar aku cemerlang dalam akademik dan sahsiah serta mencintai ilmu... aku nak tengok mereka berjaya menjadi insan yang berguna... tapi nak didik remaja sekarang bukan senang... tak tau la nanti kalau aku ada anak mampu tak aku nak didik anak aku... aku tak mampu nak marah dalam kelas.... kalau aku marah... mesti aku menangis lepas tu... kat dalam kelas bukan main tahan air mata... habis kelas terus masuk toilet nangis puas2... kenapa aku menangis? patut pelajar yang kena marah la menangis... sebab aku rasa aku ni pendidik yang teruk... tak pandai nak ajar diorang... tak mampu didik diorang... macam mana aku nak tarik minat diorang belajar... tu jer yang aku fikir...

sebab bagi aku... lepas aku korbankan impian aku... aku tak nak impian orang lain terkorban... aku nak tengok mereka tersenyum menggapai impian diorang... aku takut... mereka juga gagal mencapai impian mereka... mengecewakan ibubapa mereka... kalau itu terjadi... sia-sia jer la impian aku terkorban... sungguh aku bersalah pada ibubapa mereka .... rasa macam disiat2 hati ini... ibarat luka yang diperah dengan asam... ditenyeh dengan lada.... aku tak nak melihat mereka gagal... tapi aku tak mampu nak marah mereka... kenapa la hati aku ni lembut sangat... alahai....

dulu masa sebelum aku dapat anak2 PA... aku tak sabar nak tunggu mereka... nak didik mereka betul2 biar berjaya... tapi masa berlalu... aku tak mampu menjalankan tanggungjawab aku sebaiknya... dah diorang tak nak aku bantu nak buat macam mana... dapat jer la cukup makan... bukan senang nak layan kerenah 31 orang... bikin aku pening kepala... dah la pening dengan beban kerja yang melampau lampau.... mungkin kerja ni boleh buat aku jadi orang gila... sekarang ni pun dah nak sasau... mungkin sebab masa kecil2 dulu aku  pernah berkira-kira nak jadi orang gila... sebab orang gila kalau buat salah tak dapat dosa.... selamatlah aku dari api neraka....

Aku tahu... aku tak mampu nak ubah pelajar aku kalau mereka tak nak... tapi aku mampu ubah diri aku kalau aku nak... aku nak jadi pendidik terbaik... itu target aku sejak aku dilantik menjadi pendidik... jadi aku kena usaha... memahami pelajar aku... mendekati mereka... buat mereka senang dengan aku... faham apa yang aku ajar... dan terima nasihat aku... untuk aku menjadi pendidik yang terbaik... aku kena minat kerja ni... kena ubat dulu hati aku.... biar aku ikhlas dalam memberi...
Komen: