Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Tiang itu Penting

Sabtu, Mei 05, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:36 PTG
Pernah tengok orang buat bangunan... lama mana diorang pacak tiang atau nama penjajahnya piling... biasanya proses buat tiang ni... separuh dari masa pembinaan keseluruhan... kalau buat bangunan tinggi lagi la lama... buat rumah biasa pun lama... bila dinding dah naik.. sekejap jer rumah tu siap... kenapa lama yer kita kena buat tiang? sebab macam tajuk saya diatas... tiang itu penting... jadi masa buat tiang tu kena bagi fokus yang lebih... pastikan ianya mengikut spesifikasi... barulah bangunan yang dibina tu selamat untuk diduduki.... bayangkan kalau tiang tu kita buat cincai2 saja... berapa lama agaknya bangunan tu mampu bertahan... setelah beratus ribu atau mungkin berjuta kita laburkan untuk buat bangunan tu... berani ker kita naik? duduk dan bekerja di bangunan tu....

kebelakangan ni... banyak bangunan rosak... cuba tengok stadium kat terengganu... cuba tengok MRR2... berapa kali kena baiki... tengok bangunan kat putrajaya... baru jer siap... ada jer yang rosak... belum saya cerita bangunan sebuah perpustakaan ditempat saya kerja lagi... dinding retak seribu... lantai tingkat atas dah menurun... adoi... pelajar nak belajar pun susah... ada sebuah institusi pendidikan tu... pun bangunan mereka nak runtuh... dunia sekarang... ramai yang lebih mementingkan diri sendiri berbanding kepentingan awam... asal dia dapat duit... dapat makan rasuah.. bangunan runtuh ... orang mati tersepit pun tak apa... asalkan dia dapat masuk neraka...hahahaa....

biasa kita tengok pentingnya tiang pada bangunan... tapi jarang kita lihat pentingnya tiang agama pada manusia... apakah tiang agama itu... SOLAT... banyak ibubapa yang lebih mementingkan pembangunan lahiriah anak2 berbanding pembangunan rohaniah anak2... berapa ramai ibubapa yang gembira bila anak mereka mampu membaca dan mengira... tapi berapa ramai yang menghantar anak mereka belajar mengaji.... berapa ramai ibubapa yang sanggup berhabis duit untuk anak mereka belajar di kolej dan universiti... tapi berapa ramai ibubapa yang berani hantar anak mereka ke sekolah pondok? kata mereka kalau hantar sekolah pondok nanti keluar nak kerja apa? jadi ustaz...mana glamour...

Tapi berfikirkah mereka... buat apa anak mereka jadi engineer kalau buat bangunan tapi akhirnya bangunan tu runtuh?... buat apa jadi doktor tapi tolong gugurkan bayi tak bersalah dari rahim si penzina?... buat apa jadi peguam kalau membela orang yang salah?... buat apa jadi pemimpin kalau hanya gila kuasa?... buat apa jadi penghibur kalau hanya perosak bangsa?... kenapa saya cakap begini... sebab segalanya bermula dari sebuah tiang... yang dibina sejak kecil... kalau tiang tu tak kukuh... rosaklah insan itu... biarpun dia seorang jurutera, doktor, peguam atau pemimpin....

Fikir balik.. berapa ramai yang sanggup merotan anak bila anak tak nak pergi sekolah... tapi berapa ramai pula yang sanggup merotan anak bila anak tak mahu solat... tiang itu mestilah dibina dengan kukuh dari bawah lagi... barulah mampuu menghasilkan bagunan yang utuh walau dilanda tsunami kehidupan... kalau dari kecil lagi diajar solat... bila dah besar... sibuk macam mana pun dia akan tetap mengerjakan solat... kalau tak pasti hatinya tak tenang....

Aku sebagai pendidik... ajar budak2 yang dah 20 tahun hidup... bagi masa untuk solat... pergi la solat... kadang2 tu siap halau... tapii mereka buat dekkk jer... "nanti la cik... nanti lepas ni kami pergi solat...", "nantilah cik... sikit lagi ni... siapkan dulu..." dan " lepas siap kemas ni kami pergi la solat"... pening kepala aku... takut aku sekali menanggung dosa... tapi mereka degil... ada hari tu aku hantar kat depan masjid... aku balik rumah untuk solat sebab kat masjid tu tempat ambil wuduk untuk muslimah kena kunci... ambil diorang... diorang tak solat dengan alasan... malu la...tak ada tempat,... ustaz tengah mengajar... rasa nak tumbuk jer sorang2... dush..dushh.. dushhh....

bila lihat macam ni la remaja kita hari ni.... ni yang jenis baik lagi... bukan yang jenis kutu tu... saya tak hairan kenapa masyarakat kita makin punah.. dah tiang bukan dari cengal... tiang dari span jer... sekejap jer bangunann itu boleh runtuh... tak pelik la kalau beli kereta...kereta rosak... beli rumah... rumah roboh... nak berurusan pun kena hulur duit.... kerana rasuah semakin bermaharajalela... bila manusia tak kenal tuhan... mereka tak kenal matlamat hidup.. bila tiang dah tak kuat... apa yang datang... itu yang dikejar... biarpun ianya hanya kenikmatan yang sementara... kalau keadaan ni berterusan... tak lama lagi.... ranaplah Malaysia...
Komen: