Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Dilema Si Bongsu

Sabtu, Disember 15, 2012 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 10:35 PTG
Kepulangan aku masa raya haji hari tu ke kampung halaman menyebabkan aku terfikirs sesuatu... kalau aku kawin nanti apa akan jadi... siapa nak tolong mak ayah aku?.. kenapa aku cakap begini?... aku balik raya awal beberapa hari sebelum raya... kakak2 aku masih belum balik lagi... malam masa aku pulang dari airport mak ayah aku dah list apa yang aku kena buat esoknya...

Ayah cakap nak tukar pam air.... mak cakap nak buat popia... ayah cakap nak tukar paip air... mak cakap nak bank in kan duit ansuran kereta... dan apa lagi tugas... aku tak ingat la... 2-2 mak ayah aku berebut aku untuk buat kerja...mula2 tukar paip dulu... lepas tu buat popia... lepas tu tukar pam air... hmmm... almaklumlah anak jantan sorang ... aik...jantan ker betina? dua-dua boleh jadi...haha...

Tiap kali nak bank in duit kereta... mesti mak aku tunggu aku balik... begitu juga ayah aku kalau nak buat kerja berat... tunggu aku balik... sebab ayah aku bukan boleh buat kerja berat sangat... handphone mak aku rosak pun tunggu aku balik dulu sebelum beli handphone baru... bukan  sebab tunggu duit aku... mak aku bayar sendiri.... sebab kalau beli handphone baru... aku kena ajar dulu cara nak guna... jadi time aku cuti la...

nasib baik la... aku ni walaupun duduk jauh.... tapi selalu balik...5 kali setahun... balik pula paling sekejap 1/2 minggu... biar berbaloi sikit tiket mahal... aku fikir balik... kalau aku kawin nanti... siapa nak tolong buat benda tu semua untuk mak ayah aku? boleh ker aku balik 5 kali setahun lagi ke rumah mak ayah aku kalau aku kawin? nanti siapa nak jaga mak ayah aku kat kampung... nak harapkan kakak2 aku.. kakak sulung kerja swasta... macam mana nak pindah balik kelantan... kakak tengah suaminya pula kerja swasta... tak boleh pindah balik kampung juga... yang tinggal hanya aku... si anak bongsu... harapan terakhir keluarga...

masa bulan disember.... aku ada beli tiket promo bawa mak ayah aku untuk ke tempat aku... tapi tak sempat beli... tiket ke tempat aku yang murah dah habis... jadi kami melancong ke KL jer... gembira nampak mak ayah aku jalan2 di selangor dan KL bersama kakak2 aku... aku juga tumpang gembira... ayah aku kata.. kalau ada tiket murah lagi boleh pergi lagi... kakak-kakak aku pun gembira... aku rancang nak buat trip naik kereta pula akhir tahun depan....sebab tengah tahun depan dah ada trip untuk mereka ke tempat aku...

Kalau aku dah kawin nanti boleh  jalan ker trip2 tersebut... masih bolehkah aku untuk menggembirakan hati mak ayah aku seperti mana mereka menggembirakan hati aku dahulu? tak nak kawin lagi... risau juga... tak ada orang nak jaga aku nanti... dan aku tak nak kawin berwakilkan wali hakin kalau ayah aku dah mati... mak ayah aku pun risau selagi tak ada orang jaga aku.... tapi kalau aku dah kawin... nanti siapa nak jaga mak ayah aku? Moga suami aku nanti yang memahami diri yang yang dalam dilema....
Komen: