Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Sunyi Sendiri

Ahad, Januari 27, 2013 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 1:01 PG
Kekadang kesunyian mencengkam diri... tiada insan disisi untuk berkongsi rasa... hanya mampu dipendam di hati atau menangis sendiri di malam hari... di kala insan lain punya teman... tempat mencurah kasih sayang... memang diakui saya cemburu melihat mereka... terfikir bila saya akan bertemu dengan jodoh saya...

Ditambah pula bila sahabat disisi telah punya calon... calon bukan sebarang calon... lelaki yang selalu menasihati ke arah kebaikan dan kaki masjid... bukan senang nak cari kaki masjid zaman sekarang ni... nak cari yang solat cukup 5 waktu dan menjaga aurat pun susah...tapi terfikir juga... beruntung  saya tak ada calon lagi... insyaAllah saya akan jaga diri saya supaya tiada dating sebelum kawin...

Terfikir juga... teruk sangat ker saya ni? tak layak untuk menerima mana-mana lelaki... dan tak pernah seorang pun lelaki minat pada saya... hmmm... hodoh sangat ker saya ni? kasar sangat ker saya ni? buruk sangat ker penampilan saya? tiada lelaki yang berani dekat... apatah lagi untuk cuba mencuri hati ini...

Bila lama-lama fikir... saya teringat kenangan masa lalu... semasa usia baru menginjak remaja... semasa saya mula mengenal apa itu cinta...(bukan saya bercinta... tapi mula melihat orang lain bercinta)... saya pernah berdoa... agar tiada lelaki yang akan jatuh hati kepada saya... selain suami saya....  kerana saya takut dikecewakan cinta dan mengecewakan hati orang lain... mungkin kerana itu... selagi saya belum bertemu teman hidup saya... saya tak akan dicintai mana-mana lelaki... Alhamdulillah... Allah telah memakbulkan doa saya itu...

Tambahan pula...hati saya ni terlalu rapuh... mudah sangat pecah dan terluka... mungkin sebab itu Allah tak nak memberi ujian cinta kepada saya sebab Dia tahu saya tak akan mampu menanggungnya... Dia hanya akan memberi beban yang mampu ditanggung hambaNya... Pasti hati saya akan pecah berderai andai saya putus cinta... sebab kalau perkara kecil pun dah boleh terluka.. inikan pula perkara yang melibatkan hati dan perasaan yang paling dalam...

Tapi bila fikir dalam-dalam...secara positif... saya ni bukan seorang perempuan yang baik... kawan saya yang dah ada calon tu memang jauh lebih baik dari saya... dah la pandai memasak... pandai bergaul... walaupun dari luaran mungkin nampak saya macam seorang yang baik... hati saya hanya Allah yang tahu... selalu berperang dengan nafsu sendiri.... ramai yang tertipu... maaf saya bukan sengaja... jadi untuk dapat jodoh... saya kena ubah diri saya untuk jadi lebih baik...

Sebab lain yang menyebabkan saya masih belum bertemu jodoh adalah... Allah nak saya betul-betul membahagiakan ibubapa saya dahulu... kalau saya kawin nanti... pasti masa saya bersama ibubapa saya akan terbatas... saya patut bersyukur dengan peluang dan ruang yang Allah beri untuk saya mengembirakan ibubapa saya... Alhamdulillah...

disaat sekarang dengan statistik penceraian yang meningkat... perkahwinan juga akan menjadi perkara yang membimbangkan... bila dah kawin.. mesti nak bahagia sampai syurga kan? kurang-kurang saya tak perlu bimbangkan perkara ini kerana mana mungkin saya bercerai kerana saya belum pernah berkahwin...

Untuk mendidik anak-anak juga bukan tugas yang mudah di akhir zaman ini... bila jadi pendidik kurang-kurang saya dapat pengalaman mendidik anak-anak remaja... seringkali hati terluka... saya harap sangat supaya saya tak akan mendoakan perkara buruk kepada anak didik saya... ya Allah... berilah saya kesabaran...

Saya juga perempuan biasa... ada hati... ada perasaan... ada nafsu... seringkali hati tertanya sampai bila penantian ini berakhir.. sampai bila saya akan hidup sendiri... meredah gelora kehidupan yang tak pernah tenang... siapa dia? mampukah dia membahagiakan saya? atau mungkin saya biarkan saja... ketentuan Allah memberi jawapan...

Bukan saya tak usaha... telah saya usahakan mana yang saya mampu... terkadang saya tertanya pada diri sendiri... betulkah jalan yang saya pilih? halalkah cara saya ini? hati saya jadi keliru.... saya mahu dia hadir dalam hidup saya dengan cara yang halal... dan kami disatukan dengan cara yang halal... dengan tujuan mencari Cinta Nan Satu... Yang Maha Memberi Cinta... moga saya dan dia mampu membahagiakan satu sama lain sampai ke syurgaMu...

Alahai... bila mak saya nak kawinkan saya secara paksa... itu adalah perkahwinan idaman...haha... biar orang lain tak nak... tapi saya nak... sebab saya ni UNIK... Mama... saya sunyi sendiri... hidup sebatang kara di seberang laut... cepatlah cari calon untuk saya...haha... (kalau lah mampu mama dengar luahan batin ku ini...)
Komen: