Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Cinta @ Dusta

Ahad, Jun 20, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 8:21 PTG
Banyak yang kita lihat anak-anak muda kita bercinta... ada yang masih dibangku sekolah pun dah mula bercinta... dan ramai yang kecewa akibat cinta....aku tertarik mahu berbicara tentang tajuk ini... adakah ia sebenarnya cinta atau segalanya hanya dusta... kerana banyak orang tertipu dengan cinta... sehingga hilang maruah dan harga diri... benarkah kita semua kenal apa itu cinta... atau kita hanya terperangkap dalam makna cinta yang didustai...

Terlebih dahulu... sebelum saya memulakan bicara... saya mahu memohon maaf andai nanti menyakitkan hati sesiapa... saya akui... saya sendiri belum kenal lagi erti cinta... cuma mahu saya coretkan disini kisah cinta atau dusta yang pernah saya lihat... kisah perempuan didustai kerana cinta... ramai yang mengaku kata cinta... tapi mereka membuatkan orang yang mereka cintai itu derita kerana didustai cinta mereka...

Mulut kata cinta... tapi benarkah itu cinta... atau sekadar dusta... kalau benar itu cinta... kenapa maruah perempuan dicalarinya... keperawanan perempuan diragutnya... tubuh badan perempuan diselongkarnya... dirabanya penuh gelora nafsu... kemudian ditinggalkan perempuan itu... mencari yang perempuan lain yang masih suci untuk dinodai dan di dustai dengan kata cinta... itu baru perangai budak sekarang yang masih belum matang untuk menilai yang mana kaca dan yang mana permata... lupa akan maruah diri yang lebih berharga daripada cinta lelaki yang pendusta...tidak segan dilihat masyarakat... dan tidak malu dipandang rendah masyarakat...wahai gadis... cukup sekali kau didustai... cukup sekali kau di kotori... jangan biarkan ia berulang... insaflah....jangan lagi percaya akan kata cinta dari seorang lelaki...

Mahu pula aku kupas... kata cinta yang mengheret ke neraka... cinta biasa yang dilalui remaja... bukan cinta murahan ditepi jalan... mulut kata cinta... hati pun kata cinta... impian menggunung ke jinjang pelamin... tapi perlakuan tidak menggambarkannya... andai benar kata cinta... kenapa dipegang tangan awek disisi... kenapa di sentuh pipi yang gebu... semasa bergurau senda...kerana kau rasa cinta... kerana kau rasa dirinya telah menjadi milikmu... kerana kau adalah pakwe nya??? benarkah begitu? tapi ingatlah... dia belum halal bagimu... lebih baik kau pegang anjing dan babi... sekurang-kurangnya boleh disamak... kau tak dapat tahan nafsu mu untuk memegangnya?? siapa suruh kau keluar berdua?? kan ada syaitan di antaranya... kerana kau nak mengenalinya?? betul ker kau kenal dia dengan cara begitu... kalau kau kenal dan tak suka... kau nak tinggalkan dia begitu saja??? setelah kau selimuti dia dengan janji indah... huhhh....

kau kendung dia dengan kapcai mu kesana kemari... hei perempuan... bayang kan kalau dia brek dengan tiba2? apa yang berlaku??? fikir sendiri... malas mahuku cerita... kau percaya dia??? bagaimana kalau di bawa mu ke semak atau ke hutan untuk diperkosa?? pada siapa mahu kau salahkan?? tak kisahlah kau kenal ker tak jantan tu... selagi nama dia lelaki.. dan tak ada kaitan dengan mu.. pelbagai perkara tak terjangka boleh berlaku...kerana lelaki punya nafsu terhadap perempuan... dan ada syaitan yang menggoda...jadi janganlah kau mengambil risiko itu... demi masa depan mu kelak... lelaki memang tidak boleh dipercayai!!..bayangkan... kalau ayahmu tahu apa yang kau buat disini??? betapa malunya dia...aku nak tambah 1 lagi... andai... ketika kamu menaiki motor atau kereta berdua bersamanya... tetiba kamu ditakdirkan accident dan nyawa mu sampai disitu sahaja... betapa malunya ibubapa mu... bila orang bertanya... siapa lelaki yang mati dengan anak mu tu? jawab ayahmu... pakwenya... tak ker kau rasa... betapa dayusnya ayahmu ketika menjawab soalan itu kerana tidak mampu menjaga anak perempuannya... membiarkan anak perempuannya berdua bersama lelaki yang tiada ikatan...

ku teringat sesuatu... selalu ketika ku melihat pasangan kekasih berjalan di depan ku... selalu ku perhatikan... (yang konon islamic la sikit ni)... jalan berhampiran walau tak berpegang tangan... tangan berhayun... takut aku melihat... takut tersentuh nanti casnya boleh mengalir walau hanya sementara...memang la tersentuh... tapi tsk ker cari nahas namanya kalau jalan berdua...ada jenis lelaki yang aku tengok... dia tak cuba ambik kesempatan keatas perempuan... tapi bila perempuan menyentuhnya... dia buat tak kisah jer... kalau dia benar cinta pada perempuan tu... sepatutnya... dia menegur dan mendidik perempuan tu... biar kenal akan batasnya... jangan pula diambil kesempatan...

kalau benar itu cinta... bukan hanya dusta... sepatutnya... kekasih di ajak ke syurga bukan ke neraka... kekasih di ajak berkahwin bukannya bercouple... risik lah gadis itu... andai mendapat persetujuan ibubapanya... bertunang la...untuk mengenali antara satu sama lain... tapi ingat tentang batasnya... jangan biarkan cinta berputik semasa bertunang... kerana kamu belum memilikinya...jagalah keperawan kamu bukan hanya jasmani... tetapi juga rohani.... biar anda benar2 jadi perawan hanya untuk suami mu kelak... kerana itulah sebenar benar cinta... bukan lagi dusta...

akhir kalam... andai takut didustai cinta... janganlah bercinta sebelum dia menjadi milik kita... moga kita mampu menjaga cinta.... hanya untuk yang berhak... jangan biarkan diri ditipu cinta dusta....
Komen: