Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Setiap yang berlaku ada hikmahnya

Jumaat, Jun 25, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 7:59 PG
mmmm... post ini adalah untuk menggurangkan sedih yang bersarang di hati ini... untuk melihat dan mencari hikmah yang ada disebalik ujian hidup ini... mungkin tak ada kaitan dengan orang lain... hanya tentang yang berlaku pada aku...bagiku... ujian ini cukup berat untuk aku lalui.. biarpun bagi orang lain... ianya hanya seringan debu yang ditiup angin...tapi aku sanggup hadapi segalanya demi sebuah cita-cita...untuk ku jadikan fantasiku sebuah realiti...

ku coretkan disini apa yang menyebabkan aku sedih... apa yang ada sebenarnya disebalik semua itu...setelah tamat pembelajaran ku... aku mengikuti sebuah kursus.. ada 2 exam dalam tu... masa kursus aku sibuk siapkan tesis aku... akhirnya sebelum exam pertama tesis aku dapat di siapkan...exam pertama.. dia atas nasib la... kalau dapat soalan senang... memang mudah la nak lulus... orang tak datang kelas pun boleh lulus... tapi yang susah... yang datang kelas pun tak lulus... aku kurang bernasib baik kerana mendapat yang susah...dari situ aku mencari hikmah disebaliknya... rupanya aku rasa aku kurang menghormati guru semasa belajar kursus itu...masa kursus dulu aku sibuk buat tesis.... aku rasa itu pengajarannya buat aku.. jadi azam aku untuk kursus ini... lepas ni aku nak datang awal ke kelas... dengar cikgu mengajar...

aku merancang nak balik lepas habis kursus ni iaitu lepas exam... kiranya aku ada 2 minggu lebih untuk berehat di rumah...sebelum melanjutkan pengajian...sementara kursus ...aku menguruskan hal-hal berkaitan pengajian sem depan... aku ingat nak selesaikan sebelum kursus aku habis... sebab nak balik sebaik sahaja habis exam iaitu hari rabu... tapi aku dapat tau.. surat tu aku akan dapat hari khamis paling awal.. maknanya... aku tak boleh balik lagi la...exam 1 lagi.. majoriti tak lulus... 2-3 orang jer yang lulus... aku pun tak lulus... markah aku membolehkan aku repeat...tapi disebabkan exam pertama aku tak lulus... pengelola kata aku tak boleh repeat...aku sebenarnya tak kisah sangat pasal benda ni...sebab sijil kehadiran aku akan dapat ...tapi sedih la sikit...yang penting aku dapat ilmunya... lulus tak lulus tu sebenar nasib jer... tak lulus pun aku tahu guna perisian tu dengan baik... kalau lulus tapi tak tahu guna... buat apa juga kan???

sampai la hari khamis... surat tu tetap tak dapat.... pihak u kata fakulti tak bagi kelulusan lagi... aku pergi kat fakulti..fakulti kata dah lama bagi kat pihak u.. dia call pihak u... pihak u cakap tak tandatangan lagi... dia suruh ambik hari isnin... ok la... aku terima... masa hujung minggu tu aku pindah barang... pastu aku dapat call.. disebabkan kedua-dua exam aku tu skit lagi nak lulus... jadi aku dibenarkan repeat paper... boleh pilih salah satu... jadi aku pilih la yang pertama... sebab kalau yang pertama tu... kalau nasib aku baik... aku boleh jawab soalan senang tu... insyaAllah... lulus...

hari isnin aku pun pergi la tanya surat aku tu kat u... dia suruh datang petang esoknya iaitu hari selasa... aku kira lepas reseat ...petang tu aku ambik surat dan selesaikan segala urusan... pastu aku nak balik...aku pun dah cakap kat prof petang tu aku jumpa dia...tapi tu semua hanya rancangan aku... pastu nak dekat reseat... aku pun study la... dah habis separuh... aku buka web... tengok aku reseat exam kedua... aku pun tukar bahan bacaan... bacalah yang no 2 tu...reseat dapat soalan susah... lagi turun markah aku..haha...ok la... kira aku dah usaha... dah tak dapat nak buat macam mana... bukan rezeki aku la kut...tengah hari tu aku dapat call daripada pihak u... dia kata pukul 4 petang rabu baru boleh aku ambik surat tu... aku sms kat prof aku... tukar hari rabu... dia sms kata ok...

malam rabu tu aku dapat tau... yuran kolej sangat mahal... pastu boleh apply 12hb.. padahal aku daftar 4 hb... aku nak merempat kat mana sebelum tu... kawan aku nak duduk luar... kira aku duk ngan dia la...aku mulakan operasi mencari rumah sementara mengisi waktu terluang...petang rabu tu aku ambik surat.. pergi bilik prof... tengok gelap... baca kat depan pintu tu... rabu-jumaat kursus di hulu langat.... waaaa... aku nak nangis... aku nak balik rumah.... aku rindu rumah... dah la nak call prof hp aku habis bateri masa tu... aku balik bilik dulu untuk call...prof kata mungkin boleh jumpa dia lepas solat jumaat...kalau macam tu.. aku balik hari jumaat la... aku tak kisah apa pun yang berlaku... jumaat malam....aku nekad balik kampung... rindu aku dah tak terbendung.... dulu aku balik sekejap jer..cuti hujung minggu... yang last aku balik seminggu masa raya cina...

sementara menunggu hari jumaat... hari khamis... aku buat medical check up... aku kompem kan rumah sewa....kira aku nak datang sini balik dalam keaadaan yang selesai semuanya...pagi jumaat aku dapat call daripada prof... hari jumaat aku tak boleh jumpa dia... hari isnin depan baru boleh...kiranya aku... lepas balik kampung...aku terpaksa datang sini balik hari isnin... untuk selesaikannya...cuti ku tinggal seminggu... hari isnin aku terpaksa kembali ke sini...entah dimana mahu ku duduk... aku pun tak tahu...bagiku... mungkin dengan ujian ini.. membuatkan aku lebih sabar menanti liku hidup di hadapan.... mmmm... sekurang-kurangnya... urusan lain dah selesai.... aku dapat teman kawan aku kat sini... aku dapat siapkan tesis aku..lihat dari sudut positif... bukan dengan kacamata yang negatif...