Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Melayu oh melayu...

Ahad, Jun 13, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 4:35 PTG
sambungan daripada tajuk sebelum ni... pasal janji melayu...
kali ni aku nak bongkar pasal kaum melayu plak... bukan niat hati nak menelanjangkan kaum sendiri... tapi nak beri semangat kat diri sendiri dan orang melayu lain...

kalau zaman dulu-dulu... zaman kesultanan melayu melaka... zaman melayu tengah gah dengan kejayaannya...bahasa melayu pun jadi bahasa lingua-franca....tapi sekarang... setelah berabad berlalu.. setelah dijajah melayu jadi lemah... walaupun sudah merdeka.. tapi hanya sekadar fizikal... tapi mental melayu masih dijajah... orang kata mentaliti kelas ketiga.... bukan kelas pertama...

aku pernah ditanya oleh kawan berbangsa cina... kenapa bangsa melayu masih mundur dan kurang berjaya walaupun telah dibantu dengan banyak oleh kerajaan dengan dasar ekonomi baru (DEB).... adakah kerana terlalu dimanjakan oleh kerajaan... atau sememangnya melayu bangsa yang lemah???

kelu lidahku untuk menjawab... malu aku pada bangsa aku sendiri... bukan aku tak bangga dengan bangsa aku sendiri... tapi aku malu dengan sikap dan keadaan orang melayu itu sendiri... aku sentiasa berazam untuk memperbaiki pandangan orang lain terhadap orang melayu dan juga Islam...aku yakin kita bukan bangsa yang lemah... cuma kita perlu memerdekakan diri kita dari pengaruh yang salah... ikut ajaran Islam yang diajar oleh al-Quran... kerana itu panduan kita sebagai orang islam...

mentaliti orang melayu yang biasa aku lihat... bila dia tengok kebanyakkan orang buat benda tu... walaupun dia tahu benda tu salah... dia buat juga... kerana bagi dia apa yang banyak orang buat adalah betul... sebab tu la... makin lama makin lemah bangsa kita... satu lagi mentaliti yang masih kukuh dalam fikiran kita adalah... apa yang barat buat... apa yang orang putih buat semua betul... jadi kita kena buat macam mereka baru kita boleh maju... betul ker?? kalau tak ikut cara orang putih... orang kata selekeh... kolot... dan pelbagai lagi... tapi sedarkah kita... ilmu dan teknologi yang ceduk oleh barat adalah dari ilmu yang diperolehi dari zaman kegemilangan islam dulu...

orang melayu kita suka sangat berada di zon selesa...suka mengharap bantuan tanpa berusaha terlebih dahulu...cuba kita tengok orang indonesia... mereka berusaha keras bekerja di negera kita... terpaksa meninggalkan keluarga tersayang... tapi orang melayu... ada yang jadi pengemis di negara sendiri... jadi penagih dadah yang hanya tahu menghabiskan duit negara di pusat pemulihan... jadi pelajar yang malas belajar... hanya menghabiskan duit biasiswa untuk hidup mewah...sedar la... kita punya peluang yang baik... tapi kita salah gunakan ia... kita sepatutnya menggunakan peluang yang ada didepan mata...untuk menempa kejayaan di hari muka...

nak kata Islam suruh kita kejar akhirat saja... tak juga... Islam suruh kita kejar kedua-duanya... biar berjaya kedua-duanya.. kita kena cari duit untuk jadi kaya sehingga boleh bayar zakat dan bagi derma... bukan untuk bermewah dan membazir... tapi untuk tolong orang lain... sebagai saham akhirat kita... baru la boleh maju masyarakat kita... orang melayu kita ni sibuk duk kejar populariti...kejar hiburan... yang langsung tak bawa apa2 kebaikan di dunia mahupun akhirat...

ok la... banyak sebenarnya saya nak cakap kat sini... tapi idea dah hilang...
kesimpulan yang saya dapat buat... bangsa melayu boleh berjaya...andai al-Quran jadi panduan hidup..gunakan peluang yang ada sebaiknya...jangan hidup terlalu berkiblatkan barat... nanti bangsa kita akan hancur... kerana misi mereka menghancurkan kita dalam senyap tanpa kita sedar... kembalikan zaman kegemilangan Islam... kembalikan kehebatan bangsa Melayu.... hanya kita yang mampu mengubahnya...Ayuh!!! -Melayu takkan hilang di dunia-
Komen: