Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Kerja Rumah BUKAN Kerja Perempuan

Selasa, Jun 15, 2010 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 11:28 PTG
Aku sangat anti bila jumpa lelaki yang anggap kerja rumah ni kerja perempuan sahaja... lelaki tak perlu buat... lelaki boleh duduk rumah... goyang kaki... tengok tv... baca surat khabar... pastu perempuan kena berhempas pulas menguruskan rumah? Adil ker macam ni?

bila sebut kerja rumah jer... orang kita akan kata kerja perempuan.. semua perempuan mesti tahu dan kena buat... bila sebut kerja kasar jer... orang kata kerja lelaki... orang lelaki jer kena buat... orang perempuan tak boleh buat... memang la fitrahnya begitu... tapi kita kena sedar.... lain orang lain minat... bukan semua perempuan minat buat kerja rumah...begitu juga lelaki...bukan semua minat buat kerja kasar... ada juga yang minat buat kerja rumah yang dikatakan kerja perempuan seperti mengemas rumah dan memasak... ni bukan yang saya maksudkan lelaki yang mahu jadi perempuan... tapi yang hanya mempunyai minat dalam bidang perempuan... bukan niat saya untuk menyamakan lelaki dan perempuan... tapi hanya mahu meluahkan rasa hati yang terbelenggu.. manusia diciptakan berbeza...

dari tajuk ni... saya nak pergi kepada tugas suami dan isteri... sebagaimana yang kita tahu... tugas suami ialah untuk menyediakan keperluan asas untuk keluarga... kerperluan asas adalah termasuklah pakaian, tempat tinggal dan makanan....perkara2 ini ada kaitannya dengan kerja rumah... tanggung jawab untuk menyediakan pakaiaan... takkan lah suami sanggup menyediakan pakaian busuk dan tak berbasuh kepada keluarga? takkan suami nak berikan rumah yang bersepah kepada keluarga... dan tak mungkin lauk pauk mentah boleh dinamakan sebagai makanan untuk keluarga..jadi pada pandangan saya... kerja menguruskan rumah bukan tanggung jawab isteri iaitu perempuan tetapi tanggung jawab suami... tapi isteri yang baik akan membantu meringankan tugas suami andai dia suka dan rela...tak dinafikan... isteri wajib mengikut semua kata suami... tapi tak malu ker si suami menyuruh isteri melakukan tugasnya??? jadi apa kata dalam kerja rumah ni... kita jadikan tugas bersama... bukan tugas perempuan... tapi tugas suami sebagai pengurus dan isteri sebagai pembantu...bukan kah lagi bahagia bila semua tugas dilakukan bersama? masa bersama dapat dimanfaatkan dengan baik... beban akan terasa ringan... bak kata pepatah melayu... yang berat sama dipikul dan yang ringan sama dijinjing...

adat melayu dulu yang mengatakan kerja rumah adalah kerja perempuan sahaja...belajar tinggi-tinggi masuk ceruk dapur juga akhirnya... saya rasa kurang sesuai diguna pakai lagi buat masa ini...bak kata orang sekarang kurang relevan... yer la... dalam masa sekarang.... kebanyakan isteri bekerja... tak sesuai untuk meletakkan sepenuhnya tangungjawab mengurus rumah kepada isteri... kadang-kadang saya lihat si suami seolah-olah membeli si isteri dengan mas kahwin dan hantaran tinggi untuk dijadikan seorang hamba yang perlu patuh dengan segala arahannya... isteri dijual beli seolah seorang hamba abdi dijual beli di pasar...begitu murahkah harga seorang perempuan yang boleh dibeli dengan wang ringgit??? bukan maksud saya untuk menidakkan isteri untuk mengikut segala arahan suami... tapi bagi saya hanya suami yang dayus akan memaksa isteri melakukan tugas yang sepatutnya dipikul oleh suami... melainkan dengan rela isteri... tugas isteri adalah melayan suami... tugas seorang pelayan bukanlah seperti tugas pengurus rumah... kalau tugas pengurus rumah perlu dipikul bersama tugas pelayan... tugas pelayan tak mampu dilakukan sebaiknya...sedangkan itu tugas sebenar isteri.....

Kesimpulannya.. tugas mengurus rumah perlu dilakukan bersama... bukan sekadar tugas perempuan semata-mata... maaf andai terkasar bahasa... kalau salah tolong perbetulkan... sekadar pendapat saya... insan yang lemah...
Komen: