Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Kita Khalifah???

Sabtu, Julai 02, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 5:29 PTG
Kita selalu sedar kita khalifah...
kita selalu sedar tugas khalifah untuk amal makruf nahi mungkar...
tapi kita selalu serahkan tugas itu pada orang lain...
pada geng-geng tabligh dan pejabat pejabat agama...
kita bukan sekadar serah tugas kita sebagai khalifah...
malah ramai antara kita yang amal mungkar nahi maaruf...
mengajak pada kemungkaran dan mencegah dari kebaikan,...
anda tak percaya? itulah realiti sebenar dunia akhir zaman...

kat pejabat saya... ada cadangan nak buat jaket...
lelaki yang minta... jaket untuk lelaki dan perempuan lain la design...
yang perempuan kena ikut bentuk body... 36, 24,36.....baru solid...
sedangkan perempuan senyap tak ada apa apa pun...
beginikah sikap lelaki yang sepatutnya memimpin perempuan...
mengajak perempuan mendedahkan aurat...
mengalak perempuan melakukan gangguan seksual buat kaum adam...
tu baru satu contoh....

bila ada yang pakai baju longgar...
nampak macam terlalu besar...
pasti ada jer yang tegur...
besar sangat la baju tu... tak sesuai....
tapi bila ada yang pakai baju yang kecil....
baju tak cukup saiz...
tak ada pula yang tegur... yang puji pun ada...
paling baik pun mengumpat jauh jauh...
badan tak cantik ada hati pakai baju fit...
tu contoh ke dua...

bila ada yang pakai tudung biasa macam aku...
belek-belek try tengok tudung yang besar sikit....
dik... tu tudung besar.... bukan saiz  biasa...
takut nanti besar sangat dengan adik...
patut bila tengok orang belek tudung besar tu...
cakap la.. ni bagus ni... cantik kalau pakai..,.
boleh tutup semua yang wajib ditutup...
kain dia pulak tebal... tak payah pakai inner..
adik pakai ni memang comel la...
baru semangat sikit orang nak beli...
ni macam orang tu tak layak jer nak beli tudung besar sikit...

ni tak masuk lagi yang mempersoalkan...
tak panas ker kalau pakai inner...
tak cantik la kalau pakai inner tudung...
susah la nak pakai inner...
kalau nak tegur pun...
guna inner jenis lain cantik sikit...
inner jenis ni kurang sesuai...
ok la sikit... tak menggungat orang nak pakai inner...

ni satu lagi situasi kat bengkel...
nak buat kerja tu... lipat la lengan jaket.. pakai inner...
inner tu tau dok ketat... tak lepas tutup aurat...
aku nak balas yang tu kang macam beriman sangat walaupun kurang beriman...
aku balas berlapik sikit la...
tak der pulak dengar orang cedera sebab tersangkut lengan jaket,..
nama pun jaket keselamatan untuk bengkel...apa da...
padahal kalau nak selak lengan jaket pun sebenarnya boleh...
sebab aku memang pakai inner.. tapi... tak best la...
nama pun bengkel... penuh dengan lelaki...

pakai la kasut tumit tinggi...
baru tak nampak macam budak budak...
bila nak pakai high heel....
insyaAllah.. selagi aku berpegang pada prinsipku...
selagi itu aku takkan terpengaruh dengan persekitaran...
sedarkah kita bila perempuan pakai high heel..
bila berjalan... buntut nampak seksi... kekanan dan kekiri...
nak goda siapa sebenarnya? lelaki jalanan kah?
lagipun high heel kurang elok untuk kesihatan tulang belakang...
tak pakai highheel pun tulang belakang aku dah sakit...
ni pulak kalau aku pakai high heel...
biarlah nanti aku pakai highheel dalam rumah jer... insyaAllah...
biar ayah aku sendiri suruh aku pakai high heel ...
akan aku tolak dengan alasan nanti sakit belakang....

ini baru beberapa kes...
banyak lagi kes yang sebenarnya...
banyak lelaki dengan senang mengajak perempuan berdating...
banyak lelaki yang mengajak perempuan berkapel...
lelaki begini kah yang mahu di buat suami...
lelaki yang mengajak kemungkaran inikah?
yang mahu dilantik menjadi pemimpin...
untuk memimpin kita di dunia membawa ke syurga...
silap langkah dipimpin kita ke neraka...

terlalu banyak untuk diceritakan disini...
betapa kita selalu mengajak kepada kemungkaran...
dan mencegah daripada kebaikan...
amal mungkar nahi makruf..
mari sama-sama kita koreksi kembali diri kita...
insafi diri kita...
kalau kita tak mampu nak mampu menjalankan tanggungjawab sebagai khalifah...
pada saya cukuplah kita mendiamkan diri
dari kita mengajak pada kemungkaran dan mencegah dari kebaikan...
sesungguhnya kita hambaNya yang lemah...
dan selemah-lemah iman adalah mencegah dengan hati...