Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Perlukah pendidik bergaya?

Rabu, Julai 13, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 9:58 PTG
Mula-mula saya nak minta maaf kalau post ni agak emosi sebab saya memang tengah emo masa menaip post ni. Aku tengah geram orang duk sibuk dengan beg pikul aku... ikut suka aku la nak pikul batu ker pikul beg... ker nak junjung beg... ada aku kisah dengan korang... aku pakai beg pikul orang kata aku ni macam budak sekolah... tapi kalau aku tak bersama beg pikul aku pun pelajar cakap aku ni macam budak sekolah menengah... dah awet muda nak buat macam mana...(berapa kali dah aku ulang ayat ni)... lain kali jangan duk sibuk sibuk lagi dengan beg aku... x kisah la korang nak anggap aku buat publisiti murahan dengan beg pikul aku ker... sekurang-kurangnya aku tak buat publisiti murahan dengan menjual maruah ada aurat aku... dah la... lagipun aku mana ada aset kecantikan nak buat publisiti murahan menggunakan penampilan yang gedik dan mengoda... masa sekolah dulu pun orang kenal aku sebab aku suka lari... jadi.. aku terima diri aku yang pelik... korang pun kena terima la kepelbagaian dalam kehidupan....ahhh... geram aku....

ahh... berbalik kepada tajuk... perlukah pendidik berpenampilan menarik atau pendek katanya bergaya.... pada aku... TAK PERLU... kita bukan nak tarik pelajar untuk melihat kita tapi kita nak tarik pelajar mencintai ilmu... itu lebih penting... kalau pendidik bergaya... adakah pelajar akan memerhati apa yang diajar atau apa yang dipakai oleh guru mereka... (tetiba teringat pula zaman belajar di universiti... duk tilik perut pensyarah lelaki... siap ambik gambar lagi perut buncit...hehe... jahat betul aku and the geng... )

tengok kepada  penampilan cikgu-cikgu sekarang... semua sibuk duk  bergaya kalah model-model... bak kata orang... biar papa asal bergaya... betulkah? antara sebab cikgu sibuk duk bergaya sebab takut kalah dengan student... aish... saya tak setuju... buktikan kecemerlangan kita dengan ilmu dan hasil kerja yang kita mampu lakukan bukan dengan penampilan dan gaya...

pada aku... kalau aku jadi pelajar... penampilan guru tu tak penting... asal dia banyak ilmu... banyak pengalaman ... bersungguh dalam mendidik... bersikap keibubapaan (prihatin)... itu sudah cukup baik... kalau cikgu tu bergaya... saya tak dapat apa2 manfaat pun sebagai pelajar... jadi apa guna? tambah-tambah kalau saya ni lelaki dan cikgu tu perempuan... bayangkan cikgu tu bukan main bergaya... pakai baju  ketat... pakai high heel bunyi pelepuk pelepak... jalan pulak tonggek kekanan kekiri... bayangkan masa cikgu tu menulis kat white board (kalau dulu blackboard)... angkat tangan kekadang terangkat nampak pinggang... uish... mengancam nafsu sungguh... nanti cikgu jadi bahan bayangan lucah untuk pelajar... maklumlah lelaki ni fantasi lucah dia tinggi....hati-hati yer pendidik semua...

mahu saya kata... pendidik bukan model lucah... pendidik bukan pelacur... pendidik adalah orang yang mendidik generasi pada masa hadapan... jadi pendidik hendaklah menunjukkan contoh terbaik buat pelajarnya... untuk memastikan generasi masa depan yang terbaik... untuk apa bergaya? untuk menggoda pelajar menjadi suami? tahukah anda... ada satu kes.. pelajar lelaki x boleh jawab exam sebab pelajar kat depan dia seksi... jadi agak-agak kalau pendidik yang seksi dan bergaya ada kat depan kelas... bolehkah pelajar lelaki menumpukan perhatian pada pelajaran atau hanya pendidik itu menjadi pelakon fantasi lucah pelajar? sila jawab soalan ini sendiri jika anda mahu berpakaian seksi ke kelas...

untuk menutup post ni.. saya tegaskan pendidik tidak perlu bergaya... hanya berserdahana dalam berpakaian... berakhlak dalam tingkah laku... bersungguh dalam mendidik kerana kita adalah cermin generasi yang akan datang... pesanan buat diri saya sendiri...