Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Siapakah aku?

Sabtu, Julai 02, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 6:45 PTG
tetiba hari ni aku nak bercerita siapa aku sebenarnya...
bukan untuk mendedahkan diri sebenar aku...
cuma untuk mengenali diri sendiri kembali... kembali kepada sejarah...
aku cumalah anak bongsu dari 3 adik beradik dan semuanya perempuan...

aku anak kepada seorang guru bahasa inggeris sekolah rendah...
ayah aku.... sebelum kawin dengan mak aku ada buat batik cop...
tapi lepas kawin entah kenapa dia tutup syarikat dia.... nak fokus pada keluarga kut...
jadi ayah aku kerja kampung jer...kalau dapat duit dia bagi kat mak aku...
kira mak aku punca rezeki utama keluarga....
kalau duit dia tak cukup... dia minta balik duit dengan mak aku...
kira mak aku penjaga akaun keluarga la...
bak kata mak ayah aku sharing is caring....
ayah pernah kata buat apa malu kalau nak minta duit dengan isteri...
kalau bagi semua duit kat isteri maknanya kita bagi sepenuh kepercayaan pada isteri...
kepercayaan itu bukti cinta...
lagipun ayah aku ... tak pernah aku tengok dia beli apa2 untuk diri dia sendiri...
dia belanja semua untuk keluarga....
kalau nak tengok ayah pakai baju baru... mak yang tawarkan pada ayah...
nak tak beli baju ni... masa jalan-jalan kat supermarket sama-sama...

dengan hanya emak pencari rezeki utama keluarga...
emak pun lepasan maktab perguruan jer...
berapa la sangat pendapatan keluarga aku kalau nak kira...
tapi apa yang aku nak semua aku dapat... maklumlah anak bongsu...
kalau tak dapat pun... mak akan pujuk baik punya.,...
mungkin sebab desakan kewangan... aku dah dididik untuk hidup sederhana..
aku dididik.. untuk pakai jer apa yang ada... makan jer apa yang terhidang...
aku juga diajar untuk menabung dari kecil...
duit raya tak pernah aku gunakan untuk beli benda lain selain menabung...

bagus juga ayah tak kerja tetap...
mak pergi balik kerja masa mengandung ayah boleh jadi driver....
masa mak pergi kerja tak payah upah pengasuh ayah yang boleh jaga...
kalu ada orang lain jaga kami... mungkin kami bukan kami yang sekarang...
kerana pengasuh tak mungkin menjaga kami sebaik ayah jaga kami...
kalau mak mengajar sekolah pagi... makan tengah hari ayah yang masakkan...
sebab tu walaupun saya adik beradik semua perempuan...
sorang pun tak pandai nak siang ikan....sahkan nak memasak...
kami bukan dilatih untuk jadi suri rumah...tapi dilatih untuk jadi perempuan bekerjaya...
mungkin sebab didik oleh ayah sejak kecil...
perangai pun ganas ganas sikit....
semua ambik bidang kejuruteraan...
yang sulong software engineering, yang tengah electrical engineering dan aku mechanical engineering
kepakaran cukup kalau nak buat sekor robot...hahaha...

Dulu mak pilih ayah pun sebab agama yang ada padanya....
bukan kerana rupa dan harta yang ada pada ayah...
kata mak... ayah bukan hensem... kurus kering masa dulu...haha..
mak pilih ayah sebab ayah lelaki baik... selalu ke surau...
bukan macam lelaki kampung yang lain selalu lepak di warung kopi...
Kalau boleh aku nak cari suami yang yang macam ayah..
beragama... pandai menguruskan rumah dan anak-anak...
biar mak dan ayah kawin di usia yang lewat...
mereka ditemukan juga melalui kenalan...bukan dengan cinta...
mereka membina cinta dan bahagia lepas kawin...
masa aku dilahirkan mak dan ayah dah menjangkau 40 tahun ...
biar  usia kami jauh berbeza... tapi mereka up to date ...wooo..
bila aku menginjak  remaja... mereka meletakkan aku sebagai kawan...
untuk berkongsi rasa berkongsi cerita... walau ada jurang dalam umur kami...
kami masih boleh main bersama... berkejar bersama...
bersms bersama pun boleh... kekadang aku sengih tengok hp tu...
maknanya aku tengah baca sms mak aku la...hahha...
mereka biar tua dilihat pada usia...
tapi mereka tetap peka terhadap perkembangan teknologi...
facebook.. blog.. semua mereka tahu... cuma mereka tak buka akaun jer...
sebab sakit mata nak menghadap komputer lama-lama...

yang iklan masjid kat atas tu...
ayah saya la yang minta tolong iklankan dalam internet...
saya tak tahu nak letak mana... letak kat blog sendiri pun boleh la...
jom sama-sama melabur untuk kehidupan kedua...
asyik duk labur untuk kehidupan pertama jer tak dapat apa-apa nanti mati...

kalau tadi aku cakap.... hidup kena jimat cermat...
pendapatan keluarga aku bukanlah besar mana...
tapi sekarang aku rasa mak ayah aku dah boleh beli la apa yang mereka nak...
sebab semua anak dah kerja... tak ada tanggunggan dah...
tapi kalau anak bagi duit... dulu-dulu dia masukkan dalam  bank anak balik..
aku tahu la... sebab aku kan anak bongsu....
tu yang aku cuak nak bagi duit kat mak ayah banyak banyak...
nanti tak pasal pasal masuk bank aku balik....
biasa raya baru akak2 aku bagi duit... nak bagi duit masa balik takut tak diterima...
tak sabarnya nak raya... nak bagi duit yang dah  aku kumpul kat mak ayah...
kali pertama ni... sebab baru jer aku start kerja kan....
maaf kami 3 beradik tak mampu jadi doktor macam impian mama...
sebab kami tak minat bidang tu...
nanti aku cuba cari doktor yer buat menantu mama... (haha.. berangan jer..)

sempena hari ibu dan bapa... aku nak ucap...
selamat hari ibu dan hari bapa buat mama dan baba...
mama dan baba la ibu bapa terbaik buat kami adik-beradik...
telah berjaya mendidik kami menjadi seorang insan...
insyaAllah kami berusaha menjadi anak solehah...
satu jer la impian mama dan baba aku belum laksanakan...
mereka nak tengok anak mereka kawin...
kata mereka kalau meninggal pun tak risau...
dah ada orang jaga aku....
tapi masa dan keadaan belum mengizinkan....
nanti aku jumpa jodoh aku... aku kawin yer...
terima kasih atas segala pengorbananmu membesarkan kami...
Kami sayang bangat sama kamu berdua...
mama dan baba dah jalankan tanggungjawab sebaik mungkin sebagai ibubapa kami...
Komen: