Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Jangan Pernah Membenci

Sabtu, Mac 19, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 2:50 PTG
dulu aku membenci orang yang berkapel... pada aku... mereka dah tak suci kerana memberi cinta bukan pada yang berhak... tetapi kehidupan mengajar aku... jahat juga aku ni suka pandang rendah kat orang... padan la kalau orang pandang rendah kat aku pun...hahaha...

tetapi kehidupan yang mengajar aku... orang yang berzina dan free hair pun elalu ingat baca doa setiap kali nak makan... aku ni sekali tengok makanan... terus suap ke mulut... selalu jer lupa nak baca bismillah...sape lagi teruk... aku la.. rezeki kat depan mata... lupa pada Yang Memberi... terukkan?

kalau kita fikir panjang2... orang yang pernah zina... atau pernah kapel... hatinya pasti pernah hancurkan? begitu kuat dia dalam menjalani kehidupan... untuk melupakan kisah silam mereka... mereka merapatkan diri dengan Allah... malam2 bangun solat... memohon ampun dari dosa silam mereka.... aku??? aku mana mampu nak bangun malam... bila dah tidur tu pagi la baru boleh berpisah dari katil... jadi siapa lagi banyak dosa ... mestilah aku... asyik duk buat salah sama jer... siapa yang lagi rapat dengan Maha Pencipta... mestilah mereka... malam mereka dihabiskan untuk menghadap Raja Sekalian Alam....hebatkan mereka???

kita patut membenci perbuatan mereka... bukan mereka.. kita tak patut menghina mereka atas kesalahan lampau mereka... Allah Maha Pengampun... kita manusia tak kan tak boleh terima mereka sedangkan Allah boleh... bukan mereka buat salah kat kita pun... Salah mereka hanya pada Allah dan diri mereka sendiri kerana menjatuhkan maruah sendiri.... tiada apa bagi kita untuk membenci mereka...

jadi jangan pernah membenci... hidup terlalu singkat untuk membenci... yang penting kita perbetulkan diri kita... kalau mampu tolong orang lain memperbetulkan diri mereka... bukan sekadar lihat dan mencemuh... apa pun kita tak dapat selain dosa selagi kita macam tu... tiru orang lain pada kebaikan mereka.... bukan hina orang lain atas kelemahan mereka.... cermin diri sendiri dulu sebelum mengata....sedar la diri tu... kita bukannya baik sangat....
Komen: