Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Duit oh duit...

Ahad, Mac 13, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 4:08 PTG
dulu aku pernah tulis pasal duit kat sini...
hari ni aku rasa nak tulis pasal duit juga... sebab baru lepas baca blog kawan pasal duit... kalau biasa baca post aku... mesti korang tahu aku benci pada duit sama macam aku anti dengan lelaki...hahaha...

aku benci bukan bermaksud aku tak nak mempunyainya... tapi aku ada pernah terguris hati dengannya... aku rasa macam duit tu pernah membeli persahabatan aku dengan kawan aku... tapi aku rasa tu perasaan aku jer... kesian duit yang tak bersalah... aku sebenarnya benci duit... sebab ramai jadi gila dan sanggup buat apa saja demi duit... macam la duit tu hebat sangat... tapi aku tak menolak duit mampu membeli kebahagiaan dengan memberi....

dari kecil aku memang suka mengumpul duit... sanggup tak makan rehat atau hanya makan guna duit 10 atau 20 sen sahaja beli keropok sebatang 2...atau polipop(aiskrim 10 sen)... duit raya kompem aku simpan... sampai mak marah sebab suka sangat simpan duit... mak aku up kan duit belanja... supaya aku dapat beli makanan dan simpan... setiap tahun aku ada target aku... hujung tahun tu aku nak simpan berapa... lepas tu masuk tabung haji... sebab tu aku bersungguh simpan sebab nak cukupkan target...

aku sedar... aku bukan anak orang kaya... 1 sen pun bernilai bagi aku... tapi sekarang 1 sen dah tak der... kira lima sen pun bernilai... ayah aku kerja kampung jer... pendapatan sikit sangat... mak pula cikgu lepasan maktab jer... berapa la sangat gaji... dah la masa aku darjah enam emak dah pencen... jadi aku cuba untuk berdikari guna duit aku sendiri... biasa masa kat u mak bagi duit... kalau balik... aku ambik separuh jer... biasiswa dah lebih dari cukup buat aku... tak nak ambik... mak suh ambik juga...

masa belajar kat u... biasiswa banyak... boleh la aku kumpul duit juga...skit skit... dah habis u... biasiwa tak ada... duk korek duit tu la... sementara tunggu dapat elaun masa aku sambung master... ni sementara tunggu gaji 3bulan tak dapat sebab baru mula kerja...aku kena korek duit tu juga la... nasib baik ada simpanan kalau tak kebulur aku...

duit ni nak simpan bukan main susah lagi... nak tahan nafsu... kawan beli itu ini... kita tengok jer la yang mampu... mak ayah pun tak berapa support aku menyimpan... kata mak.... simpan duit banyak2 pun bukan boleh bawak mati...pernah mak tanya... nak simpan duit banyak2 untuk apa? aku pun jawab... emergency case...nak sambung belajar... nak gi haji... nak beli kereta... nak beli rumah... nak kawin.... tetiba ayah menyampuk... nak kawin? dah ada calon la tu... alahai.... duit baru sikit...tak cukup lagi la.... nanti cukup la cari calon...haha... ni kena korek lagi... lambat lagi la....

walaupun aku ni benci duit... tapi aku ni kedekut... sebab aku suka kumpul duit... kecuali masa otak aku tengah bengong... masa tu tetiba kedekut aku tu hilang.... duit mengalir macam air... aku suka gi window shopping... tengok kawan2 aku beli barang banyak2... aku suka goda orang membeli... tapi aku sendiri biasa beli tambang dan makan jer...hahhaha....

aku ada banyak impian... nak jadikan impian tu satu kenyataan kena ada duit... aduhai... kena simpan banyak2... aku tengah fikir... macam mana orang yang berpendapatan sangat rendah menyara keluarga mereka... mereka boleh hidup... takkan aku tak boleh... jangan biarkan nafsu bermaharajalela.... moga2 aku berjaya... amin...

malas aku nak fikir pasal duit ni.... buat pening kepala aku jer... biar Allah tentukan rezeki kita... tapi kena fikir juga....huhu
Komen: