Catatan Warna Warni Kehidupan

Kehidupan ini indah...
Penuh warna warni...
Ada putih ada hitam...
Ada suka ada duka...
Ada tawa ada tangis...

Ada sihat ada sakit
Ada bahagia ada derita...
Ada nikmat ada dugaan...
Andai tiada warna ...
Hilanglah seri kehidupan...
Hayatilah setiap detik kehidupan...



Menjadi Pendidik Tebaik

Sabtu, Mac 12, 2011 - Bingkisan dari iXoRa_sKRu pada 8:26 PG
nak tanya? pendidik macam mana yang anda suka? yang garang? yang lucu? yang lembut? yang boleh dianggap kawan? yang tegas? yang berpengalaman? atau yang bagaimana? setiap orang pasti ada pendidik idaman kan? bolehkah seorang pendidik menjadi pendidik terbaik untuk semua pelajarnya?

ramai orang kata... kena tunjuk garang kepada pelajar supaya pelajar hormat pada pendidik... adakah anda setuju? saya tidak setuju dengan pendapat ini... garang tak semestinya membuatkan pelajar hormat... kadang kadang garang hanya membuatkan pelajar hanya takut... takut dan hormat perkara berbeza... untuk apa kita mencari takut seorang pelajar?

mungkin aku dibesarkan dengan cara yang tidak garang... aku dibesarkan dengan cara nasihat... setiap kali salah aku dinasihati... tapi aku tetap hormat pada ibubapa aku... pada aku remaja kita tak boleh paksa... kita boleh jadi kawan kepada mereka...tapi jangan sampai mereka pijak kepala kita sudah la... kalau pelajar salah lebih baik kita nasihat dia dengan cara yang baik... usul periksa dulu... kenapa dia buat kesalahan tu... jangan terus menunding jari kepada mereka... mungkin salah kita mengajar membuatkan mereka tak faham...

aku seorang yang takut jika dimarah... sebab tu aku tak nak sebolehnya marah orang atau pelajar aku sekalipun... sebab aku sendiri pernah jadi pelajar... aku faham perasaan bila kena marah dengan pendidik... aku cuma mampu jadi pendidik idaman aku buat pelajar aku... pendidik yang mengambil berat soal pelajar dan boleh menjadi pembimbing dan rakan yang baik...

pendidik lain mungkin akan marah bila pelajar banyak bertanya dan suka menjawab... pada orang mungkin menjawab apa yang orang kata adalah biadap... pada aku itu bukan perbuatan biadap... kita dalam negara demokrasi.. bebas cakap apa yang kita fikirkan... aku tak nak pelajar aku jadi pasif macam aku dulu... tak tahu tapi malu nak tanya... takut kena marah... jadi kalau pelajar nak tanya... tanya la... aku cuba jawab sebaik mungkin... untuk jawab sebaik mungkin... aku kena ada ilmu sebanyak mungkin... kalau pelajar nak menjawab apa yang aku kata... jawablah... nanti dewasa kelak anda akan jadi seorang yang berani berkata kata.... bukan senyap dan menyembunyikan kebenaran dari kenyataan... biar mereka berani meluahkan idea yang ada... bukan sekadar mengumpul idea diminda... aku tak nak mereka jadi macam aku... penakut dan pemalu... akhirnya siapa yang rugi... aku juga yang rugi...

macam mana pendidik impian aku? seorang pendidik yang mesra dengan pelajar... sangat memahami pelajar.. cuba mendekatkan diri kepada pelajar... suka bagi nasihat kepada pelajar...tidak moody... banyak pengalaman dan ilmu... happy go lucky... suka buat lawak... tegas ... ini pendidik impian saya... tapi adakah ini pendidik idaman semua pelajar? saya rasa setiap pelajar memerlukan cara didikan yang berbeza... saya cuba jadi pendidik yang mampu memuaskan semua pelajar...moga aku mampu menjadi pendidik terbaik... buat semua pelajar... untuk membentuk insan berilmu dan berakhlak di hari muka....